Brødrene Løvehjerte af Astrid Lindgren

Featured image
Featured imageBrødrene Løvehjerte af Astrid Lindgren. Fra Forlaget Gyldendal på 199 sider fra 2003 med illustrationer af Iion Wikland. Oversat til dansk af Ellen Kirk. Bogens originaltitel er Bröderna Lejonhjärte og udgivelsesår 1973

I starten af maj måned fik jeg besøg af de rejsende brødre, der er endnu én af de fine bøger som er sendt ud af Simone, der har bogbloggen Boghjørnet. Tanken med de rejsende bøger er, at de skal besøge forskellige bogbloggere/Bookstagrammer i løbet af tolv måneder, hvor hver sætter sine egne fine streger, noter, tegninger eller andre fine ting i bøgerne. Når bøgene så vender tilbage til Simone fortæller de om sjove og forunderlig rejser og ophold med mange læseres fineste særpræg. Jeg er blot den anden bogblogger som får besøg af denne fine rejsende bog, og du kan følge dens videre rejse under #løvebrødrenerejse.

Jeg har ikke læst eventyret Brødrene Løvehjerte, siden jeg var barn, og det var en meget rørende og fantastisk oplevelse at begive mig ind i Astrid Lindgrens eventyrlige og magiske univers endnu engang. Jeg elskede brødrenes kærlighed til hinanden, til livet og til troen på den hindsides verden, Nangijala, som en magisk og smuk verden med eventyr og fantastiske oplevelser i vente. Mine tårer trillede ned ad kinderne, da Jonatan dør og må tage afsted til Nangijala, som den første af de to brødre, men så kan han jo gøre det hele fint og parat til Karls forestående rejse mod samme rejsemål.

Min broder Jonatan – det kunne jo have været sådan, at han stadig var hos mig og sad og snakkede om aftenen og gik i skole og legede med børnene i gården og kogte honningvand til mig og så videre. Men det er det ikke… nej, det er det ikke!

Det at læse sig ind i Lindgrens eventyrlige univers som voksen er en unik oplevelse særligt i Brødrene Løvehjerte, og kan varmt anbefales til alle voksne læsere – man bliver vel aldrig for gammel til at læse eventyr – vel. De to brødre bor sammen med deres mor i en lille by, men ikke langt inde i fortællingen opstår der en brand i deres hus, og Jonatan tager Karl på ryggen, og springer ud af vinduet med ham på ryggen. Jonatan dør, og Karl må blive tilbage en lille stund endnu. Karl savner Jonatan så meget, at det gør helt ondt i mit hjerte, men ikke længe før Karl dør får han besøg af sin bror i form af en smuk hvid due. Karl ankommer trygt til Kirsebærdalen i Nangijala og her venter Jonatan ham. De har deres egen lille gård med skiltet “Brødrene Løvehjerte”. I Nangijala starter et helt nyt eventyr, men det er ikke helt så fredfyldt, og Karl lærer om det mørke, som truer med at ødelægge det smukke eventyrland Nangijala.

Karl møder de andre indbygger i Kirsebærdalen, hvor han også får et særligt forhold til dalens anfører Sofie med de hvide duer. Mørket og urolighederne forværres i Rosendalen, og Jonatan, som den eventyrprins han er, sniger sig ind i dalen for at hjælpe byens indbyggere med at få friheden tilbage. Da Karl ikke hører fra Jonatan længe, og drømmer at han har brug for hjælp, drager Karl straks afsted næste morgen, men det er meget farligt, og han må nu bevise, ikke mindst overfor sig selv, at han også kan hjælpe når det virkelig gælder. På sin vej finder han frem til, hvem den sande forræder er, men kort efter fanges han af vagter fra Rosendal. Det er på denne måde han kommer ind i dalen, og møder Matthias, hvor Jonatan gemmer sig. Sammen begiver de sig ud på farlige eventyr, hvor de skal besejre den frygtindgydende drage Tengil.

Hvor er det frygteligt at vente, når det er noget frygteligt, man venter på! En forræder er noget frygteligt, det følte jeg, så alting krympede sig i mig. Jeg glemte næsten at være bange for de to derude ved lejrebålet ved tanken om det frygtlige, der skulle ske – om lidt ville jeg se forræderen komme ridende rundt om klippen derhenne!

Brødrene Løvehjerte er et børneeventyr, men fortællingen har mange mørke og alvorlige tematikker som had, krig og død, der formidles af at eventyret er skrevet så poetisk og smukt, og bliver forenet i venskab og kærlighed i troen på en bedre eventyrverden. Under læsningen af Lindgrens smukke eventyr blev jeg draget mod et middelalderunivers og ind i en magisk, men rå eventyrverden. Jeg var allerede fanget af eventyret efter de første sider, og jeg havde meget svært ved at ligge bogen fra mig før den sidste side var vendt og brøderene draget mod en ny magisk eventyrdimension i eventyrlandet Nangilima.

I eventyret Brødrene Løvehjerte er strukturen let og med små fine kapitler, der prydes med de smukkeste illustrationer. Da det var en del af denne rejsende bog, at farvelægge illustrationerne fandt jeg mine farveblyanter frem, og på en eller anden måde forstærkede det eventyrets magi i mit sind. Alle karaktererne er dybe med en vis selvrefleksivitet, der er med til at give eventyret en særlig dimension, der kan forene børn og voksne i eventyrenes verden. Det jeg elsker, når jeg begiver mig ind i Lindgrens eventyrlige verdener, er at det alvorlige er sammensat med masser af kærlighed til eventyr, men med en realisme, der strømmer ud mellem linjerne. Således gør det ikke noget at læse om død, had og krig, da ordene, linjerne og alt det midt i mellem er skrevet i en kærlig og smuk tone, der berørte mit hjerte dybt.

Jeg rykkede nærmere hen til Jonatan. Han sad så stille, lænet op ad bjergvæggen, og hans ansigt var blegt. Han lignede en eventyrprins, men en bleg og træt eventyrprins var det nu. Stakkels Jonatan, du er heller ikke glad, tænkte jeg, åh, kunne jeg dog bare gøre dig lidt glad!

Alt i alt har mit gensyn med Lindgrens Brødrene Løvehjerte været nostalgisk, eventyrlig og smuk på trods af eventyres tankevækkende realisme. Jeg har nydt at haft besøg af brødrene, og har snarlige planer om at læse endnu et Lindgren eventyr. Da Lindgren har skrevet mange eventyr har valgte været lidt svært, men så alligevel ikke. Valget er landet på eventyret om Ronja røverdatter, der også forgrener sig tilbage til min barndom med en mystik, som jeg glæder mig til at udforske påny. Det er dejligt, at læse hengemt litteratur, der på ny blomstre op i nye genlæsninger. Jeg siger tusind tak for lånet af Brødrene Løvehjerte, og jeg glæder mig til at følge med i brødrenes videre rejse landet rundt.

Featured image
Featured image

2 thoughts on “Brødrene Løvehjerte af Astrid Lindgren

  1. Fin anmeldelse – men undrer mig lidt over at du gav bogen 0 stjerner da du noterede din anmeldelse hos Bog & Idé. Glemte du at markere dem?

    Like

    1. Mange tak, Monica. Bog & Idé henter anmeldelser fra platformen Bog.nu, som henter bedømmelser og små citater af alle anmeldte bøger hos forskellige anmeldere.
      Da jeg ikke har brugt stjerner her på bloggen, men først starter på det nu her, så har Bog & Idé ikke kunne hente stjernerne fra min anmeldelse, og derfor står jeg citeret med 0 stjerner, men jeg har givet bogen stjerner på Goodreads, så der kan du finde mig, hvis det er.

      Like

Leave a comment