Må man bruge billeder fra nettet? Tema 1#

Featured image
Featured image

I den seneste tid er tendensen i brugen af billeder fra nettet steget markant, og det bliver et større og større problem. Der findes så mange smukke, fine og finurlige billeder af alverdens dyr, blomster, mennesker, huse, bjerge, bøger og mange mange andre elementer, der er lige til at hente ned fra Google, MEN det er bare ikke lovligt. Det er desværre noget rigtig mange gør, men det er nok mere af tankeløshed end noget andet. For at øge opmærksomheden på brugen af billeder vil jeg her præcisere den gældende lovgivningen inden for brug af billeder fra nettet, og give et par eksempler på, hvor det er muligt at hente billeder, som ikke er bundet af ophavsloven eller copyright som det også hedder.

Jf. Retsinformation.dk glæder følgende lovgivning om brugen af billeder:
§ 70. Den, som fremstiller et fotografisk billede (fotografen), har eneret til at råde over billedet ved at fremstille eksemplarer af det og ved at gøre det tilgængeligt for almenheden.
Stk. 2. Retten til et fotografisk billede varer, indtil 50 år er forløbet efter udgangen af det år, da billedet blev fremstillet.

Det vil lidt firkantet sige, at når jeg har taget et billede af en bog, min bogreol, af mig selv eller af noget helt fjerede og lægger billedet på her på bloggen eller de sociale medier, så er det mine billeder, og kan ikke frit afbenyttes af alle som lyster. Der er dog to muligheder for lån af andres billeder, hvis man nu ser det helt ideelle billede til sit projekt. Den bedste af de to muligheder er, at man kontakter den person, som har taget og dermed ejer billedet, og hvis man får et nej af ejeren, så er det således ikke til forhandling. Da det måske ikke er alle steder, at det er muligt, at komme i kontakt med den person eller koncern som ejer billedet, så er den anden mulighed, at man som minimum skriver, hvor man har hentet billedet og gerne linker til siden.

Det er dog ikke alle billeder, som hører under ophavsretsloven og reglerne herunder. Der er nemlig forskellige sider, der udbyder billeder til fri afbenyttelse, hvor kun fantasien sætter grænserne for, hvad man ønsker at bruge eller ændre billederne til. Jeg har nedenstående linket til de sider, som jeg syntes har det bredeste og bedste udvalg, men også har nogle virkelige flotte billeder. Disse billeder kan frit benyttes privat og på nettet eller et helt tredje sted.
Free Stock Photos
Nationalmuseets billedesamlinger
Pixabay
Free Digital Photos
Wikimedia Commons
Der er mange andre sider, som udbyder billeder uden ophavsretslov, så det er ikke umuligt at finde det perfekte billede til et projekt. Da jeg selv tager mine billeder, bruger jeg for det meste dem, men når jeg bruger eksempelvis et cover billede af en bog, så skriver jeg altid, hvor jeg har hentet billedet. Jeg håber, at mit lille skribleri om brugen af billeder på nettet er blevet lidt klarer, da vi alle i stigende grad benytter os mere og mere af internettets mange glæder.

Hvordan bruger du billeder på nettet? Bruger du billeder fra en side, der udbyder billeder uden ophavsret og som ikke er med i ovenstående liste?

Featured image

6 thoughts on “Må man bruge billeder fra nettet? Tema 1#

  1. At du linker til kilden, gør ikke brugen lovligt, hvis ikke du på forhånd har fået lov at bruge billedet. Det hedder bare kildeangivelse og er helt almindelig brug og rimeligt uanset hvad. Skal du bruge andres billeder lovligt SKAL du have fået deres tilladelse.

    Bortset fra det er jeg HELT enig i at det er en problematik der konstant bør være fokus på. *high five* Det var et problem allerede dengang jeg begyndte at blogge for mange år siden. Jo nemmere det er blevet at have en blog, jo større er problemet også blevet. Og det er synd og skam for dem der er gode til at tage billeder, og bruger tid og kræfter på det. Den der med at “man da bare skal se det som ros” (som mange ynder at komme med, hvis de selv har taget andres materialer) holder bare ikke vand. Jeg ser det da heller ikke som ros af min stil, hvis nogen stjæler min jakke eller min cykel. :S

    Og så et nysgerrigt spørgsmål: Har du læst The Lying Tree? Jeg har den stående og ser virkelig frem til den, men kender ingen der har læst den. 🙂

    Like

    1. Jeg har skrevet billeder med kildeangivelser på den lovlige side, da man i det mindste kan se, hvor billederne kommer fra, men også er alment praktiseret hos nogen.

      Mange tak 🙂 Tænkte at det var en god idé lige at tage emnet om brugen af billeder op, da det måske ikke er alle, som lige kender til at reglen er der, men også at den paragraf 70 vist ikke kan opfriske for tit 😉
      Jeg er helt enig med dig i, at det ikke kan ses som ros, og nogle super eksempeler du kommer med!

      Jeg har desværre ikke fået læst meget mere i ‘The Lie Tree’ siden Readathon, da pensum steg mig til hovedet og eksaminerne kom alt for hurtigt bagefter. Jeg er nået ca halvvejs, og af det jeg husker så er plottet spændende, men lidt langtrukken. Familien er nødt til at flytte fra landet og ud på en lille ø pga skandale, hvor faren planter træet i en lade (mener jeg). Jeg skal bestemt læse bogen færdig i min sommerferie som rigtigt på onsdag efter min sidste eksamen på tirsdag 🙂

      Like

  2. Det er altid godt at vide hvordan det lige hænger sammen. ;D
    Men hvad så med billeder der kun viser coveret på bogen? (lisom hvis man havde cannet bogcoveret) 🙂

    Like

Leave a Reply

