Harry Potter og De Vises Sten (Illustreret 1) af J. K. Rowling

Featured image
Featured image Harry Potter og De Vises Sten (Illustreret 1) af J. K. Rowling fra forlaget Gyldendal på 247 sider. Romanen er oprindeligt udgivet i 1997 med titlen Harry Potter and the Philosopher’s Stone. ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ – 5/5 stjerner.

Harry træder ind i en magisk verden, som han ikke kendte til før sin 11 års fødselsdag. På denne særlige dag møder han kæmpen Hagrid, der introducerer ham for hekse, troldmænd og en helt lille by med magiske butikker. Harry starter på sin nye skole, og må sande at han er en berømthed, men hvordan skal det mon gå ham i en verden han slet ikke kender til, og hvor en mørk troldmand ønsker at slå ham ihjel?

Datoen d. 31. juli er en ganske særlig dag for en lille og spinkel dreng Harry Potter. Det er ikke en dag, der endnu i hans 10. år er blevet fejret med stor glæde eller mange gaver, men dagen for hans 11-årige fødselsdag er nu kommet, og det skal blive den bedste dag i hans liv, da hele verden forandres. Netop denne nat ligger Harry på et hårdt gulv med et tyndslidt tæppe over sig i et koldt, skummelt og faldefærdigt hus ude på en lille ø. Hans onkel Vernon, er blevet lettere sindsforvirret i sit forsøg på, at forhindre Harry i at få et helt særligt brev. Klokken når da også kun lige at slå 00.00, og Harry når at ønske sig selv stille tillykke, da døren til huset bliver sparket ind af en stor kæmpe med et vildt voksende hår med en dyb stemme, der kalder på Harry. Onkel Vernon, tanke Petunia og deres forkælede søn Dudley vågner alle op med et sæt. Kæmpen præsenterer sig venligt og storsmilende for Harry, der nu endelig får lov til at læse sit brev. Det er et optagelsesbrev til verdens bedste Hekse og Troldmandsskole i verden. Da Harry noget mundlam fortæller Hagrid, at han intet kender til troldmænd, hekse eller magi ryger Hagrid op med et fornyet radier i mod Dursley-familien. Harrys forældre døde slet ikke i en bilulykke, som Harry ellers har fået fortalt af dem, men de døde i kampen mod den ondeste og mørkeste troldmand. Hagrid skal hjælpe Harry med at blive klar til opstart på sin nye skole, og om morgen bliver starten på en helt ny, magisk og forunderlig verden, som åbner sig for Harry.

På sommerferiens sidste dag kører familien Dursley Harry til banegården. Onkel Vernon har et stort skadefro smil på læben, da han ønsker Harry alt helt og lykke med at finde perron 9¾. Harry indser, at den ikke findes. Altså lige ind til, han møder den skønne rødhåret familie Weasley. De præsenterer sig for hinanden, og hjælper Harry med at finde vejen gennem betonmuren. Harry ser straks det store flotte tog og travlheden omkring det. Han finder en plads i togets sidste togkupé, hvor den yngste Weasley søn, Ron, kort efter gør ham selskab. Han er nemlig også førsteårselev, men er født ind i en troldmandsslægt. Undervejs på rejsen mod skolen Hogwarts løber rygtet hurtigt om, at den berømte Harry Potter er med toget. Den unge Hermione kommer og hilser på Ron og Harry. Hun er meget ambitiøs og har allerede inden semesterstart læst alle sine skolebøger. Malfoy, som Harry møder da han skal have syet og målt sin kappe i Diagonalstræde, kommer hovent til, og belærer Harry om, at det er vigtigt at vælge “de rigtige venner”. Jeg smiler stort og klapper i mine små hænder, da Harry giver Malfoy igen ved at sige, at det skal han nok selv vælge. Hermione kommer forbi togkupéen endnu engang, og her begynder starten på et ubrydeligt og evigt venskab.

Da de kommer til skolen samles hele skolen i storsalen, hvor alle førsteårseleverne skal fordels på de fire kollegier Gryffindor, Hufflepuff, Ravenclaw og Slytherin. Den magiske fordelingshat bestemmer, hvor eleverne skal placeres, og det er med nød og næppe at Harry bliver placeret på Gryffindor, hvor også Ron og Hermione får en plads. Næste morgen starter et spændende og lærerigt skole år ikke mindst for Harry. Ved deres første flyvetime viser Harry sig som en retfærdig ven, da han hjælper sin klassekammerat Neville og må bryde Madam Hoochs regler og flyver efter Malfoy, som har taget en helt særlig magisk kugle fra Neville. Harry opgaver, at han er god til at styre kosten og flyve, og derved redder han med nød og næppe kuglen. Men i samme øjeblik han lander, kommer Professor McGonagall, der er kollegiets lærer, og hiver af med ham. Harry venter på, han skal smides ud allerede før, det hele rigtig er startet, men han forbløffes, da han i stedet får tilbudt en helt afgørende rolle på Gryffindors Quidditch hold. Her begynder en helt fantastisk rejse for Harry, og jeg bliver taget med ind i de mørkeste hemmeligheder og farefulde missioner på Hogwarts. Ron, Hermione og Harry må stå sammen og løse en særlig svær gåde, som skal rede den magiske verden fra endnu engang at styres af mørke kræfter.

Harry tænkte i sit stille sind, at dette besøg hos Hagrid havde givet ham mere at tænke på end alle dagens skoletimer tilsammen. Og vidste Hagrid mon noget om Snape, som han ikke turde fortælle Harry?

Harry Potter og De Vises Sten af J. K. Rowling er den første bog i en serie på 7 bøger om Harry Potter, som først introduceres til den magiske verden på sin 11 års fødselsdag på trods af, at han har været en berømthed overalt i den magiske verden siden sin fødsel. Jeg har læst serien flere gange, og nu synes jeg, det er på tide, jeg langt om længe også får bøgerne anmeldt efterhånden, som jeg genlæser alle 7 romaner. Historien om den lille og spinkle dreng, der ikke bliver behandlet særlig godt ved sin onkel og tante er super spændende, og ved hver læsning strømmer glæden igennem mig i det øjeblik Harry ankommer til Hogwarts. Historiens handling er kronologisk og forløber over et skoleår, hvor Harry kommer ud for mange farlige og spændende oplevelser. Rowling skriver fantastisk, og romanens 348 sider forsvinder meget hurtigt, da det ene kapitel lidt for hurtigt tager det næste, og så er de 17 kapitler, bogen er inddelt i hurtig læst. Den narrative stemme i Harry Potter og De Vises Sten er tredje person autoritativ, hvor jeg træder helt ind i Harrys indre og mærker hans glæde, men bestemt også en gemt og meget stor sorg over tabet af sine forældre. Heldigvis kan billeder i Rowlings fantastiske univers noget særligt, og virker langt mere levende end det vi forstår ved billeder i vores ikke-magiske verden. Harry kan således få et lille unikt indblik i sine forældres liv og få en smule kendskab til deres liv og virke.

Den magiske, eventyrlige og mystiske verden, som Rowling sammenfletter på fineste vis med den verden og hverdag, vi alle kender med skole, venner og lektier. Genremæssigt er Harry Potter bøgerne YA romaner, men hele serien kan bestemt også læses af voksne. Jeg var da forlængst trådt ind i de voksnes rækker, da jeg læste Harry Potter bøgerne første gang, og jeg blev opslugt og fanget af Rowlings skrivemåde og hele den verden, hun har bygget op i bøgerne, og jeg er langt fra den eneste. Hele serien om Harry Potter – Drengen, der ikke kunne slås ihjel – bygger på den klassiske grundtematik om det gode mod det onde. Det gode i verden er truet mod den mørkeste af alle troldmænd nemlig Lord Voldemort, som går under navnet Du-Ved-Hvem eller Ham-Som-Ikke-Må-Benævnes. På trods af Lord Voldemorts forsvinden 11 år tidligere eksisterer, der stadig mange af hans tilhængere, og de har ikke opgivet deres Herre og håbet om hans tilbagevenden, så mørket lurer og truer forude i en ikke alt for fjern fremtid. En anden tematik er venskab og sammenhold, som Harry for første gang oplever på Hogwarts sammen med Ron og Hermione, og deres venskab og sammenhold er noget af det bedste ved historien. Den sidste tematik, som jeg mener er vigtig og fremhæve er tematikken anderledeshed, som gennemstrømmer hele grundplottet og er i alle romanerne forbundet med Rowlings spændende karakterpalet.

Der er så mange spændende karakterer i Harry Potter og De Vises Sten, som jeg ville elske at splitte ad i en analyse, men her hvor der ikke er megen plads, vil jeg, som skrevet i ovenstående, have fokus på en karakter, som udfolder tematikken anderledshed. Karakteren er Fru Dursley som sammen med sin mand afskyer lige præcis alt det, som er anderledes – om det er magisk eller hverdagsagtig er uden betydning. Fru Dursleys søster Lily, Harrys mor, blev en stolthed for familien, da hun kom på Hogwarts, og hun fik altid megen opmærksomhed. Dette fylder kun ganske kort i romanen, men der er mange undertoner, som implicit kan henvises tilbage hertil. Det peger nemlig på, at Fru Dursley med al sandsynlighed er blevet ladt lidt i stikken på kærlighedsvejen af sine forældre, og at hun nærer en dyb og smertelig misundelse på søsteren – som har fået hende til at føle sig forkert og anderledes. Netop herfor ligger det så dybt gemt i karakteren, at hun sammen med sin mand Vernon for alt i verden må forsøge at undertrykke og “udrydde” alt det magiske, og det der er anderledes i Harry. Og netop derfor behandler de Harry, som de gør. En anden karakter, som jeg meget kort også lige vil nævne er Hermione. Hun er så fantastisk. Hun er en kæmper, fighter og så er hun en sand ven, når livet er på spil. Jeg glæder mig til at læse hele serien, og hvordan venskabet mellem Hermione, Harry og Ron udvikler sig og danner en ring af sand fortrolighed og kærlighed.

De marcherede af sted over skolens mørke jorder. Nelville kunne ikke holde op med at snøfte. Harry havde ingen anelse om, hvad detaljerne i straffen egentlig bestod i. Det måtte virkelig være noget rædselsfuldt. Ellers ville Filch ikke være så skadefro. Månen skinnede klart, men de forrevne skyer, der piskede over himlen, blev ved med at overskygge dens stråler. Forude kunne Harry se de oplyste vinduer i Hagrids hus. Så hørtes et fjernt råb.

Der er bare nogle bøger, man aldrig slipper og universer, man aldrig glemmer eller bliver for gammel til. Sådan er Rowlings bøger med Harry og den magiske verden hun har skabt for mig. Samtidig med min læsning af bøgerne vil jeg ved denne genlæsning også se filmene efter endt læsning af hver bog. Det gør bare, det hele endnu mere hyggelig. Min læsning af Harry Potter og De Vises Sten har denne gang været i den meget smukke og levende illustreret udgave af Jim Kay. Illustrationerne bragte i den grad hele romanens handling nyt liv for mig, og var med til at hive mig endnu mere med i handlingen. Det bedste af det hele er, at der i den store bog er så mange små, store og kæmpe store illustrationer med de smukkeste farver og sammensætninger – Jeg er vild med de bøger! Jeg glæder mig vildt meget til at eje hele samlingen, som indt til nu består af de fire første romaner. Kay er nemlig i øjeblikket ved at planlægge, tegne og farvelægge den femte bog i serien Harry Potter og Fønixordenen, og du kan smugkigge lidt med i, hvordan det går lige her. Jeg har nu læst de to første romaner, og starter på Harry Potter og fangen fra Azkaban i aften, og det glæder jeg mig virkelig meget til. Så om ikke så længe kommer min anmeldelse også op af Harry Potter og Hemmelighedernes Kammer, som jeg glæder mig til at dele med jer.

Featured image
Featured image

One thought on “Harry Potter og De Vises Sten (Illustreret 1) af J. K. Rowling

Leave a comment