Pigen fra Den Franske Skole af Jacob Weinreich

Featured image
Featured image Pigen fra Den Franske Skole af Jacob Weinreich fra Politikens Forlag på 375 sider fra 19. Marts 2020. Anmeldereksemplar fra forlaget forlaget
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ – 5/5 stjerner.

Pigen fra Den Franske Skole af Jacob Weinreich er en tragisk, medrivende og fuldstændig fantastisk roman, der er fortalt på en sandfærdig og realistisk måde, der rammer lige ind i hjertet. Jacob Weinreich tager i sin roman udgangspunkt i forskellige menneskeskæbner, som alle spillede en vigtig og altafgørende rolle i modstandsbevægelsen under Anden Verdenskrig. I Pigen fra Den Franske Skole følger læseren forskellige hovedpersoner, som er forbundet sammen i handlingen, der til slut leder til bombningen af Den Franske Skole (Institut Jeanne d’Arc). I et lille forspil til handlingen introduceres jeg for lille Malene på 6 år, der er en af pigerne, som går på Den Franske Skole. Hun bliver holdt udenfor af sine klassekammerater, og de driller hende med øgenavnet “Alene-Malene. Hun stikker af og under sin flugt væk fra de dumme piger, støder hun ind i den søde Nonne Søster Benedikte. Malenes far er et aktivt medlem i Den Danske Modstandsbevægelse, der arbejder for at ødelægge så meget for tyskerne, som de overhovedet kan. Få måneder før handlingen sætter sin begyndelse har modstandsgruppen, med hjælp fra England, bombet Gestapos hovedkontor i Århus, og nu arbejder modstandsbevægelsen med blandt andet Mogens og hans ven Harald i spidsen for at få samlet de rette informationer sammen om Shellhuset til englænderne, så de kan udføre samme mission i København. Harald er en af de modstandsfolk, der kæmper mod tyskerne med krop og hjerte. Hans tvillingebror Laurits blev skudt af tyskerne under slaget i Sønderjylland, så Harald kæmper for Laurits og for et frit Danmark.

Harald får kontakt med Asta, der arbejder sammen med Mogens kone Lise, da han har brug for hjælp til at aflytte en meget vigtig telefonforbindelse. Efter noget betænkningstid og en frygtsom oplevelse vælger Asta at hjælpe Harald selvom, hun ved, at det er farligt. Snart er hun på vej til et hotel på Falster. Tyskerne og de dansker, der bakker op om tyskerne, har fået et tip om at noget skal ske på hotellet, men Asta er snedig og får med stor held undsneget sig opmærksomhed under sit arbejde. I romanen følger et sideplotspor, hvor jeg under min læsning følger én af de bedste engelske piloter Edward i Air Force One. Jeg flyver med på farefulde og frygtsomme bombetogter i flere lande under Tysk belejring. Under et af angrebene mister Edward sin bedste ven Carter af syne i et andet fly. Mange tror, da Carter ikke vender tilbage endnu, at han er død. Edward begynder at miste troen på, at det hele nytter, at verden igen bliver et bedre sted, så han vil ikke flyve flere missioner. Den Danske Modstandsbevægelse er under hård belastning, da hele 26 af gruppens medlemmer er blevet fanget, tortureret, pint og nogle er blevet slået ihjel af tyskerne, vælger Air Force One at komme dem til hjælp. Men, det er en yderst farlig mission – den mest farlige, så det er kun den allerbedste pilot, der skal lede togtet. Edward udvælger de bedste mænd til at være med den tidlige morgen, de sætter sig op i de små bombefly mod Shellhuset, men noget er anderledes inde i Edward – noget uopretteligt er gået i stykker i troen på en fri verden.

Hvorfor kan hun ikke forstå det? At det jo netop handler om Laurits. Om alt det frygtlige, der hændte Haralds tvillingebror. Morens svar på sønnens død var tavshed. Harald kunne dårligt huske, at hun har sagt mere end en eller to sammenhængende sætninger, siden Laurits døde. Det er, som om tyskerne ikke blot slog hendes ene søn ihjel den frygtelige morgen i Sønderjylland, de flåede også stemmebåndet ud af halsen på hende, gjorde hende stum, et umælende dyr, et støvet, ligegyldigt møbel i stuen. Her kan hun så stå med al sin smerte, al sin tavshed og vente på, at hun visnede.

Weinreich spiller med åbne og helt konkrete kort i et forfatterforord til sin læser, hvor han gør opmærksom på, at romanen er et fiktivt værk, men som tager udgangspunkt i historisk fakticitet, og at han har sat forskellige personer sammen i sine romankarakterer for at danne en hel og bred ramme i et tempofyldt plot. Pigen fra Den Franske Skole er en af de bedste historiske romaner, jeg har læst om Anden Verdenskrig – og jeg har læst mange gennem tiden endda. Det er romanen netop, fordi Weinreich formår at skabe et flydende rum, som forbinder karakter, tid, sted og handling i et fint flow uden for mange eller for få oplysninger om eksempelvis flyvningerne over Danmark eller den frygtelige tortur i tysk fangenskab. Romanen er strukturelt inddelt i tre dele, som Weinreich leder mig som læser gennem på troværdig vis i beretningen om sine romankarakterers betydningsfulde ageren før, under og lige efter krigen. Helt særligt er også måden Weinreich formår at sammensætte og bruge sproget på, da han gennem synæstetiske virkemidler får læseren bragt helt tæt på og ind i karaktererne, ja helt ind i handlingen. Af de synæstetiske virkemidler bruger Weinreich særligt tre sanser – høresansen, lugtesansen og synssansen, hvilket er med til at teksten får et poetisk udtryk, som gjorde at jeg forsvandt helt ind i en historisk tidslomme, som var jeg med i handlingen. Jeg var med på Edwards skulder, da han sad i sit lille fly og kastede bomber udover Danmark – da han fik et glimt af en lille pige med fletninger, og jeg kryber sammen med Søster Benedikte i bomberuinerne efter fejlbombningen af Den Franske Skole og leder efter de små piger og drenge, mens vandet stiger, gnisterne flyver, børnene drukner og murene endnu braser sammen.

Pigen fra Den Franske Skole fortæller en stærk historie, der minder mig om de mange stærke og modige mennesker, som stod sammen om at hjælpe med at befri Danmark. Som jeg ser det, så er der flere primære og vigtige hovedpersoner i romanen, som alle spiller en helt central rolle. Mogens og Harald på missioner for Den Danske Modstandsbevægelse, Astas vigtige aflytning, lille Malene, der er en af pigerne på Den Franske Skole og ikke mindst Søster Benedikte. Alle er de fremskrevet som mennesker – hele mennesker, som var de taget ud af virkeligheden med venner, familie og livet i almindelighed, men med helt særlige skæbner, der er skildret så præcis i sin tid. Harald er modig og stålfast på at kæmpe i krigen for Danmarks skyld, men han har også sine helt egne emotionelle grunde. Mogens er familiefar med fast arbejde, men også han kæmper. Den karakter, der rammer mig allermest er Søster Benedikte, der kæmper til sidste bevidste sekund for at redde så mange piger ud af ruinerne, som hun kan, men også alle hendes refleksioner over fortid, nutid og fremtid i om, hun kan genfinde troen på Gud. Det kronologiske narrativ forløber i en temporalitet fra januar 1945 til 21. maj 1945, men med et efterspil, der fint afslutter romanen og jeg sad tilbage med en følelse af, at fremtiden var lysnet efter krigen på trods af de mange unødvendige døde, og at en ny tid var på vej. Pigen fra Den Franske Skole er en historisk roman, der ikke kun fortæller om krig, tortur og tab, men Weinreich formår i særdeleshed at ramme alle krigens medspiller, modspiller og ikke mindst de mange ofre, som krigen kostede.

– Slip mig, råbet Gustav, mens endnu et skud lyder. De kæmper om pistolen, er halvt nede at ligge på trappen, Harald kan høre sirener udenfor, han kan høre en, der skriger i det fjerne, han kan høre Laurits, der trygler ham om at tage hjem, hjem til mor, han kan høre mors gråd til Laurits’ begravelse, han kan høre præstens ord og det fine, hvide grus, der knaser under fødderne, da kisten bæres ud, han kan høre lyden af knitrende tyske maskingevær, han kan høre lyden af Laurits, der falder, af Danmark, der falder, af knasen mellem tænderne, da Vagns store næver rammer hans ansigt, han kan høre lyden af skud fra Ryvangen, da hans venner bliver henrettet, han kan se den tyske peloton, der sænker geværerne, mens en ny fange bliver ført ud til pælen, bundet som en hund.

Sprogets særlige sammensætning sammen med den rette portion spænding for at læse mere i skiftet mellem karaktererne i handlingen gjorde, at jeg under min læsning af Pigen fra Den Franske Skole mistede fornemmelsen af tid og sted, så timerne tikkede afsted alt for hurtigt og rummet blev et med romanens handling. Siderne vendte nærmest sig selv, og jeg kunne ikke lægge bogen fra mig, og en sen nat faldt jeg i søvn med bogen i hovedet. Den hårde tortur og fængslingen af mennesker i frygtlige lejre er med, og det er altid hård læsning, men heldigvis fylder det ikke så meget, at det er altopslugende for romanens handling og overskygger vigtigheden af Den Danske Modstandsbevægelses betydning for krigen og dens afslutning. På trods af romanens hårde faktiske fortælling om den tragiske skæbne om de mange døde børn og voksne under bombningen af Den Franske Skole, så forekom bogens 375 sider alt for kort. Jeg ville have elsket at forsætte min læsning meget mere om, hvad der siden skete med Den Franske Skole, “Alene-Malene”, Harald og særligt Søster Benedikte. Pigen fra Den Franske Skole er en særlig roman om Danmark og Den Danske Modstandsbevægelse! Romanen får mine varmeste anbefalinger med på vejen for at fortælle nogle af de faktiske og vigtige historier, der gemmer sig bag romanens karakterer, men også for den sproglige rammende effekt og poetiske virkning.

Featured image
Featured image

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s