Miraklernes nat (Bentzon #5) af A. J. Kazinski

Featured image
Featured image

Miraklernes nat (Bentzon #5) af A. J. Kazinski er udgivet af Politikens Forlag i 2017, og er på 379 sider. ⭐️⭐️⭐️⭐️ – 4/5 stjerner. Anmeldereksemplaret er venligst modtaget, som gave af Forlaget

Miraklernes nat af A. J. Kazinski er en spændende og gådefuld krimi med mysterier og mord, der på en og samme tid er grænseoverskridende og alligevel ikke så langt fra vores virkelighed, at krimiplottet virker umuligt. Denne femte roman med Bentzon i hovedrollen er den sidste i serien og sikke en afslutning! I Miraklernes nat er Bentzon knuget og fanget i en hård virkelighed, da hans kone, Hannah, er terminal kræftpatient, og ikke har længe igen. Snart vil Bentzon være alenefar til to små børn i én verden, som er slået itu. Hannah er rejst til Israel i sine sidste dage for, at finde et mirakel, som kan helbrede de konstante kræftceller, der bliver ved med at formerer sig overalt i hendes krop – hellere det end at ligge på et hospice, så vil Hannah hellere prøve at finde en form for religiøs tro. Bentzon har egentlig lovet Hannah at skifte til en anden og mere rolig stillig ved politiet end gidselforhandler, men pludselig er han inddraget i opklaringen på et makabert mord, der er noget helt usædvanligt, da den afdøde Jakob ikke kun er blevet myrdet, men også korsfæstet og tortureret inden døden, som Jesus på korset.

Hannahs mor har lovet, at hjælpe med børnene i det næste stykke tid, men Bentzon kan ikke blive hjemme, da han bliver tiltrukket af mystiske tråde til den myrdede Jakob, men han kan bare ikke sætte en finger på, hvad det er. Bentzons detektion af måder at bygge transportable kors på leder ham til en gammel gård, hvor én eftersigende noget brogede gruppen holdte til engang. Her finder han ud af, at husets gamle gulvbrædder ligger under jorden i køkkenhaven. Snart får Bentzon sat et større netværk i gang, så de gamle gulvbrædder kan blive rengjorte og lagt, som det må have været i huset. I mellemtiden er morderen på spil igen, hvor jeg følger hans indre monologer og tanker om hans mål, hvor fanatismen tages ud i for mig ukendte og afskrækkende højder. Morderen forstyrres flere gange i sine mange ritualer inden mordet, og denne gang, når han ikke at få korset med sig. Gulvbrædderne er et vildt og utvivlsomt spor, men er dem, der i sidste ende leder videre til en sammenkobling i plottet mellem opklaringen af mordet på Jakob og nu Ulrik, samt Hannahs hjælp i det gamle Jerusalem. Bentzon skal dog passe på, da morderen har et særligt bånd til ham, og ikke har i sinde at lade ham slippe, men hvorfor?

Niels nikkede, trådte ind i rummet. Tog imod pisken, den fastspændte stakkel klynkede af smerte. Hun lagde en hånd på Niels’ arm, det føltes forkert. Det andet par smuttede fordi Niels, de var på vej ud. Lyset fra exitskiltet ramte manden et kort øjeblik, helt slank, de dybe mærker på ryggen. Og dér. Håndfladerne som Rosenberg havde fortalt om. Ar.

Spændingsniveauet tager nye højder i Miraklernes nat, hvor jeg under læsningen ofte sad på kanten af stolen i spænding, og glemte tid og sted. Da jeg kun har læst og anmeldt de to første Bentzon-krimier på Goodreads, så er der nogle mellemled, som jeg ikke havde med inden, at jeg begyndte at læse Miraklernes nat, men det havde ikke den helt store betydning for bogens handling og udvikling, så jeg kunne sagtens følge med. Jeg bringes i romanen ind Bentzons sorg, og hans fortrængning af virkeligheden for en stund, da han ind i mellem opsluges af efterforskningen og forsøger at finde morderen inden, han slår til igen. Bentzon har travlt, men heldigvis får han den sidste hjælp af Hannah, der er i det gamle Jerusalem, og følger Jesus lidelsesvej, Via Dolorosa, der er de tretten stationer, som Jesus gik med korset. Krimiromanen er ikke alene spændende, men i særdeleshed også fængende, samtidsrelevant og interessant på flere punkter. Eksempelvis i sammenkædningen mellem religion og videnskab, der gennem tiden alle dage har været modstridende dikotomier, forbindes med fine tråde og Kazinski giver et spændende bud på, hvordan at videnskaben kan bevise mirakler – eller mangel på samme.

Kazinski tager sine læsere med på en rejse gennem bogen, der rækker dybt og mit hjerte rammes af Hannahs jernvilje og Bentzons sorg, men jeg forskrækkes også af religionens betydning og fanatismens lænker i mennesket som sådan. Karaktererne i Miraklernes nat har en overvældende psykologisk dybde, der bringer mig helt tæt på den virkelighed de agerer i. Jeg ser, hører, føler og græder med Hannah og Bentzon, der på parallelle planer kæmper samme kamp, som ikke kan vindes, men opklaringen går op, og heldigvis giver det Bentzon-serien en lykkelig og åben slutning på trods af de ulykkelige vilkår. Tematikkerne i Miraklernes nat er, som nævnt tidligere, mange og samtidsrelevante, som eksempelvis kultur, religion, videnskab, kærlighed, politik, tab, og sorg, der alle fortæller noget om verden, men særligt om velfærd i et politisk Danmark. Romanens sproglige plan er højt, men stadig læsevenlig, da bogens 379 sider strukturelt er delt i tre dele, som ligeledes perspektiveres til Jesus lidelsesvej, nemlig del 1. Korsfæstelsen, del 2. Døden og del 3. Genopstandelsen, der på fineste vis forbindes i og med Bentzon i romanens afslutning.

At det her var hans hjem, han havde intet andet hjem. Ikke uden Hannah. Hvad skulle de gøre, ham og børnene? Dorthe ville nok blive boende et stykke tid, det havde hun sagt.

Miraklernes nat er en så gennemført krimi på alle planer, at jeg nærmest bliver både overvældet og forundret, da jeg under min læsning og efterfølgende analyse af romanen hele tiden fandt flere og flere elementer og tematikker i handlingen, der er sat så fint sammen i et større hele, at det samlede billede passer perfekt, når den sidste brik er lagt. Der er dog én lille ting ved romanen, der irriterer mig usædvanlig meget, og det er kommateringen. Kazinski benytter nutidskomma, hvor jeg er skolet i grammatisk komma, så det forstyrrede i den grad min læsning, og det var en lille smule udmattende selv at sætte kommaerne, som jeg så gjorde gennem hele romanen. Det virker nok en smule fjollet, men jeg kunne under min læsning slet ikke abstrahere fra, i min verden, alle de manglende kommaer, som jo ellers er helt korrekt ved brugen af nutidskommaer. Da jeg kun har læst tre ud af de fem Bentzon-krimier, skal jeg helt klart også have læst de sidste to bøger på et tidspunkt, da jeg jo nu slet ikke kan lade være. Afslutningen på Bentzon-serien er dog ikke afslutningen på samarbejdet mellem Anders Rønnow Klarlund og Jacob Weinreich, der står bag forfatterpseudonymet A.J.Kazinski, da de har nye og spændende planer, som jeg ser meget frem til at læse mere om i det nye år.

Featured image

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s