Finally Fall Book Tag

Featured image
Featured image

Dette indlæg indeholder anmeldereksemplar

Boglige tags er noget af det hyggeligste at besvare, og Karin fra bogbloggen Skrivepulten har været så sød, at tagge mig til at give mine svar på Finally Fall Book Tag. Tagget stammer oprindeligt fra Tall Tales, og er et så fint og hyggeligt efterårstag. Jeg syntes, at boglige tags er så hyggelige at læse, og jeg nyder at læse med om andre læseres læsevaner og måske finde inspiration til nye bøger. Tak til Karin for at tagge mig til at give mine bud på Finally Fall Book Tag.

1. In fall, the air is crisp and clear: Name a book with a vivid setting!
Det at krydse grænser og rejse i ordets bredeste forstand er noget af det bedste, jeg ved i litteraturens mangfoldige verdener. Det giver måske lidt sig selv, da min blog jo hedder Crossing Journeys, men det betyder også at jeg nyder, at læse bøger med stor spændevide i forhold til steder, tider og magiske dimensioner. Så det at vælge én bog med en bred setting er nu ganske svært, men hvis jeg skal vælge, så må det være Den sorte ravns forbandelse af Helle Ryding, da bogen og de to andre bøger i trilogien, har alle elementer med lige fra sommer og sol til det mørkeste rige i Morgana, men også fra påske til jul. Handlingen udspiller sig fra Jylland til København, og gennem flere magiske portaler til det mystiske Morgana, hvor jeg spændt følger Elisa på sine farefulde rejser for at redde sin mor og bedste ven.

2. Nature is beautiful… but also dying: Name a book that is beautifully written, but also deals with a heavy topic like loss or grief.
En af de bøger, jeg har læst med det smukkeste sprog er Alt det lys vi ikke ser af Anthony Doerr, hvor jeg under læsningen lod mig falde ind mellem linjerne i bogens handling, og fulgte karaktererne gennem frygt, krig og ødelæggelser, men også gennem glæde og kærlighed. Måden Doerr bruger sproget på i romanen er bare noget gangske særligt og kan ikke beskrives med andre ord end smuk, rørende og synæstetisk, som for mig blev en æstetisk læsning. En anden bog, hvis handling er centreret om både tab og sorg er YA romanen Os to på fredag af Abbi Glines. Det er absolut en af de bedste og mest rørende bøger, jeg har læst i år. Glines bragte mig under læsningen helt ind til de inderste tanker, følelser og sanser i karaktererne Maggie og West, hvor jeg græd og grinte sammen med dem gennem romanens alt for korte sider.

3. Fall is back to school season: Share a non-fiction book that taught you something new.
En af de allerbedste bøger jeg har læst inden for genren non-fiktion må helt klart være Not For Profit – Why Democracy Needs the Humanities af Martha Nussbaum, som jeg læste på bachelordelen på Litteraturvidenskab i faget videnskabsteori. Nussbaum give i bogen en ret enkelt og vigtig vej til forståelse af, hvorfor humanismen er så vigtig i alle livets faser lige fra fag i folkeskolen til de humanistiske videregående uddannelser. Alt kan ikke regnes på en regnemaskine og de humanistiske værdier kan ikke erstattes med røde eller grønne talt på en given økonomisk bundlinje. En anden bog, som jeg fornylig har læst sporadisk er Discipline and Punish – The Birth of the Prison af A Sheridan & Michel Foucault i forbindelse med mit speciale. Foucaults redegørelser og begreber inden for den vestlige straffelovgivning og udviklingen af denne med fokus på straf og disciplin er spændende og meget interessant at følge særligt i, hvordan samfundet gennem tiden har styret og håndteret forbrydelser og straf.

4. In order to keep warm, it’s good to spend some time with the people we love: Name a fictional family/household/friend-group that you’d like to be a part of.
Her er det helt klart sammenholdet og det kærlige bånd mellem karaktererne i Skyggernes dronning af C.J. Redwine, som jeg ville ønske, at jeg kunne være en del af. Jeg ville også elske at være sammen med de fire kvindelige karakterer i Sommernattens hemmeligheder af Lisa Kleypas, og særligt være med til at spille mameluk rundboldt. Det kunne virkelig være rigtig sjovt.

5. The colourful leaves are piling up on the ground: Show us a pile of fall-colored spines!
De smukke efterårs bogrygge er på billede 2 og 3, så kig op eller ned.

6. Fall is the perfect time for some storytelling by the fireside: Share a book where-in somebody is telling a story.
Den sidste roman, jeg har læst med storytelling indbygget i romanen er The Pickwick Papers af Charles Dickens. Disse små fortællinger i romanens handling er både uhyggelige og skræmmende, hvor de forskellige fortællere beretter om vold, mord og andre uhyggelige strafbare handlinger som eksempelvis i historien “A Madman’s Manuscript”. Lidt uhygge og spænding til at peppe handlingen lidt op, og det virker rigtig godt i Dickens første roman.

7. The nights are getting darker: Share a dark, creepy read.
Hmm, jeg er ikke så god til gyserfortællinger, så her kan jeg ikke rigtig komme på en sådan bog, men nogle af de krimier, som jeg syntes er lige uhyggelige nok er eksempelvis Kærlighed for voksne af Anna Ekberg og Trofæ af Steffen Jacobsen.

8. The days are getting colder: Name a short, heartwarming read that could warm up somebody’s cold and rainy day.
En lille hyggelig og sød bog, som hurtigt er læst er helt sikkert Honeymoon i Paris af Jojo Moyes, men en anden bog som jeg også varmt kan anbefale er den lille søde og erotiske bog Hvad du ønsker af Sylvia Day.

9. Fall (luckily, it’s my favourite season) returns every year: Name an old favourite that you’d like to return to Soon.
Åh, genlæsninger er skønne og jeg ville ønske, at jeg var bedre til det, men jeg syntes at der hele tiden kommer så mange nye skønne bøger til, at det er ret svært at få tiden til at genlæse ret mange bøger. En af de bøger, som jeg snart vil og skal genlæse er helt klart Peter Pan af J.M. Barrie. Jeg glæder mig meget til at tage ud på eventyr med Peter Pan, Wendy og drengene endnu engang. Andre bøger, som jeg også har et ønske om snart at genlæse er Den sorte ravns forbandelse af Helle Ryding, Dræb ikke en sangfugl af Harper Lee, Little Women Louisa May Alcott, og Det syvende barn af Erik Valeur.

10. Fall is the perfect time for cozy reading nights: Share your favourite cozy reading “accessories”!
Jeg elsker at læse, og det er yderst sjældent, at det er uden nogle hyggelige accessories ved siden af. Jeg har fornylig købt den lækreste Moomin Coffee Choko Mint, der smager så lækkert, og som jeg varmt kan anbefale særligt her op til jul, da den lille ekstra smag er mint er med til, at gøre det ekstra hyggeligt. Når jeg læser hver aften, skal jeg enten have en lille kop the eller kakao til at afslutte dagen med inden sengetid, og det er bare en så hyggelig måde at geare ned på efter en lang og skøn dag. Og ellers er jeg jo vild med chokolade, nødder og slik i lange baner, men det er nu mest i weekenderne, at det kommer frem ellers kan jeg vist trille ned af bakkerne inden jul, og det duer jo ikke.

11. Spread the autumn appreciation and tag some People!
Tags er jo så hyggelige både at besvare, men bestemt også at læse, så jeg vil gerne tagge Sidsel, der har bloggen Buch’s Book og Malene fra Wondrous Bibliophile. Jeg håber, at I vil være med, og jeg ser frem til at læse jeres svar.

Featured image
Featured image

Leave a Reply

