Skønne oktober!

Featured image
Featured image

Indlæget indeholder anmeldereksemplar.

“I’m so glad I live in a world where there are Octobers.”
― By L.M. Montgomery

Det er ved, at være tid til noget nyt på bloggen – syntes I ikke? Noget, der også fortæller lidt om, hvad jeg laver, når jeg altså ikke lige læser og skriver anmeldelser. Jeg vil gerne fra nu af og i tiden frem lave en månedlig opsummering om de bøger, som jeg har læst i den forgangene måned, men jeg vil også fortælle lidt om, hvad jeg ellers tuller rundt og laver. I løbet af 2017 er det ikke blevet til ret mange læste bøger, så det håber jeg på, at kunne rette lidt op på inden, at 2017 udløber. Der er da også sket en hel masse i oktober, som har lettet meget og mit generelle overskud er ved at være tilbage på toppunktet, som ellers nærmest har været ikke-eksisterende i mange af årets måneder. Oktober har på så mange måder været helt fantastisk, og så har jeg læst nogle fantastiske bøger. Så her kommer min første månedlig opdatering, og jeg håber, at I vil læse med.

Efteråret er kommet, og den hyggelige tid til varm kakao, chokolade og andre lækkerier er så skøn. Bladene på træerne har skiftet farve, og jeg kan blive helt fortryllet af den smukke natur på Fredericia vold, når jeg har været ude, at gå små turer i weekenderne. Oktober måned har også været måneden, hvor jeg har fået brugt utallige stearinlys, drukket uendelig mange kopper kaffe, kakao og te, og læst nogle skønne bøger. Jeg nåde kun op på fem læste bøger i oktober på trods af, at der var Dewey’s 24 Hour Readathon, der blev afholdt den sidste weekend i efterårsferien. Jeg fik da læst en masse sider til det hyggelige læsemaraton, men jeg blev bare ikke færdig med to af bøgerne, og er heller ikke blevet det endnu, men det når jeg helt sikkert i løbet af november. Jeg har også leget lidt med, at lave videoer og lægge musik på, og det blev til en lille forvisningsvideo af Ivy og blæksommerfuglen, som er nederst på siden. De fem bøger, som jeg har læst i oktober er:

📚Mumitroldene og tilværelsens gåde af Jukka Laajarinne fra forlaget Eksistensen
📚Ivy og blæksommerfuglen fra Politikens Forlag
📚Det sorteste hjerte af Ulrik Langen fra Politikens Forlag
📚The Girl Who Drank the Moon af Kelly Barnhill fra forlaget Piccadilly.
📚Caraval af Stephanie Garber fra forlaget Turbine

Månedens korteste bog:
Det er helt klart den søde og fine eventyr- og malebog Ivy og blæksommerfuglen af Johanna Basford, som Politikens Forlag har været så søde at sende til mig. Det er så fint et eventyr med de smukkeste illustrationer lige til at farvelægge på hele 110 fortryllende sider. Du kan læse min anmeldelse af bogen, hvis du klikker på titlen med den blå skrift, så leder linket dig ind på anmeldelsen.

Månedens længste bog:
Månedens længste bog er helt klart Caraval af Stephanie Garber fra forlaget Turbine på 413 sider, og er også et anmeldereksemplar. Det var en roman, der på magisk vis tog mig med storm, og jeg blev fortryllet af Garbers evne til få viklet plottet så fint sammen med uhygge og mord i det magiske spil.

Månedens mindst spændende bog:
Alle fem bøger har været skønne og spændene, så her kan jeg ikke sætte en bog på denne måned.

Månedens bedste bog
Det er helt er Mumitroldene og tilværelsens gåde af Jukka Laajarinne fra forlaget Eksistensen, som jeg også har modtaget som anmeldereksemplar. Det er én af de bøger, som jeg nok aldrig kan læse nok gange, da det er en bog, hvor Laajarinne bringer mig dybt ind i Mumidalen og alle de små væsner, som er i Tove Janssons eventyrlige fortællinger.

Oktober måned har for mig været måneden, hvor alting så småt er ved at falde på plads. Indimellem sker det, at verden bliver for meget, hvor alt presser sig for meget på, og hvor det bliver umuligt, at overkomme hele verden på én og samme tid. Det lidt trælse er så bare, at verden ikke står stille bare fordi, at jeg syntes, at det bør verden gøre – men et eller andet sted, så er det nok også meget godt. I midten af oktober er jeg blevet raskmeldt igen, og er ved at komme rigtig godt i gang med mit speciale, som jeg har måtte udskyde en del måneder. Der har været mange ting, at tumle med blandt andet er min datter blevet diagnosticeret med ADHD, og det har krævet nogle små ændringer i vores hverdag, men ikke meget. Jeg syntes generelt, at det er vigtigt at få italesat emnet om børn med ADHD, da det jeg oplever er, at det tit er noget man ikke snakker om, og at børnene bliver anset som dårligt opdraget eller bare er uartige, hvilket ikke på nogen måde er virkeligheden. Derfor har jeg her valgt, at være åben og fortælle om det. Herhjemme har jeg valgt en strategi, hvor diagnosen og hele polemikken omkring “sygdommen” nedtones, da jeg tror på, at ADHD-hjerner er nogle gangske særlige af slagsen. De er enormt kreative, meget kunstneriske, empatiske, sportslige, sproglige, matematiske og utrolig glade. Jeg har valgt, at se diagnosen som en styrke, og i øvrigt har det jo heller ikke ændret det mindste på, hvordan min datter er – det er bare de voksne, som skal lære lidt af hendes verden for, at kunne forstå, hvordan hun tænker og agerer. Skolen har på alle måde hjulpet og hjælper med at Isabel for den bedste skoledag.

Gymnastiksæsonen er i fuld gang, og i denne sæson har jeg syv fantastiske hold, der gør at mit overskud i hverdagen stiger, og det er altid en fornøjelse, når klokken står på træningstid i de forskellige sale og haller rundt i kommunen, hvor jeg træner lige fra børne- til voksenhold. Det er så skønt og dejligt, at få rørt kroppen og grinet en masse! Skønne oktober er nu allerede gået og en ny måned er startet. November måned bliver omend (forhåbentlig) lige så god og nok også bedre end oktober, da jeg skal ud og lege lidt julemand, da jeg skal have købt firetyve pakker til min datters julekalender – uhh det er så hyggeligt at købe, pynte og forberede pakkerne. I november satser jeg også på, at få skrevet rigtig meget på specialet og læst en masse spændende, magiske og lækre bøger. Jeg skal også have bestil en lille julebog eller to hjem til december måned, så bøgerne kan nå at komme i tide.

Har du fået læst nogle skønne bøger i oktober? Og skal du, som jeg, på udkig efter hyggelige bøger til den skønneste december, som venter lige om hjørnet?

Featured image

Leave a Reply

