Fitness for gravide – Din træningsguide til en fit graviditet af Ann Sofie Bækgaard

Featured image
Featured image

Fitness for gravide – Din træningsguide til en fit graviditet af Ann Sofie Bækgaard er udgivet af forlaget Turbine i 2015, og er på 128 sider. Anmeldereksemplar modtaget af forfatteren

Motion for børn og voksne i alle aldre er vigtig på mange områder i vores hverdag, men der er et tidpunkt i en kvindes liv, hvor motionen og kroppens styrke er mere vigtig end ellers, hvor det giver en helt særlig mening, at styrke og træne kroppen, og det er denne tid, som Ann Sofie Bækgaard tager kærligt hånd om i sin bog Fitness for gravide – Din træningsguide til en fit graviditet. I sin træningsguide til gravide tager Bækgaard læseren med til træning under sin egen graviditet gennem de tre trimestrer, be- eller afkræfter myter om fitness og andre træningsformer under graviditeten og giver mange mor-til-mor råd fra en masse andre kvinder til dig om træning under graviditeten. Spørgsmålet om, hvorfor at det er så vigtigt for kroppen at træne og dyrke fitness i graviditeten er det første spørgsmål, som Bækgaard stiller læseren – og ja, hvorfor? Selve graviditetens ni måneder er hårde for kroppen, så jo bedre form man er i, jo nemmer bliver det også for kroppen at klare belastningen under de ni måneder, men bestemt også fødslen. Bækgaard nævner flere gange, at det at føde er som et maraton, som skal gennemføres på den bedste måde, og det bliver nemmere, hvis kroppen er fit til opgaven.

Der er uendelige mange myter om, hvad man må og ikke må under graviditeten, og her lider fitness og motion delen i sin helhed meget, og det er særligt derfor, at jeg syntes at Fitness for gravide – Din træningsguide til en fit graviditet er særlig vigtig. Bækgaard tager afsæt i de 12 mest kendte og vigtige myter om ikke at træne under en graviditet, som eksempelvis “Motion og træning kan give for tidlige fødsler og mindre børn” og “Man kan få for stram bækkenbund, hvis man træner for meget”. Langt de fleste myter er dog kun myter, og har ikke nogen grobund for ikke at træne kroppen, når man er gravid. Bækgaard guider dig i bogen gennem mange forskellige øvelser i alle trimestrer, hvor hele kroppen styrkes og intet glemmes, men hun ligger også særlig vægt på, at kroppen har brug for restitution, og at den enkelte kvinde skal mærke efter og lytte til kroppen i forhold til øvelser og belastning. Bag i bogen er der endda en uge-træningsplan med øvelser, som kan printes og bruges som en personlig træningsguide, hvor de vigtigste øvelser for at styrke kroppen under graviditeten figurerer – Jeg er fan!

Under en graviditet handler træningen primært om vedligeholde den fysiske grundform og træne hen imod en fantastisk fødsel. Det betyder dog ikke, at du partout skal gå ned i fitnesscenteret og betale for et dyrt medlemskab for at dyrke fitness. Det kan du lige så godt gøre hjemme i stuen med og uden redskaber.

Fitness for gravide – Din træningsguide til en fit graviditet er i min læsende optik særlig vigtig at få frem i lyset netop fordi, at der ikke findes ret meget andet litteratur om og for kvinder under en af de vigtigste perioder i livet. Bækgaard danner en så fin ramme for bogens indhold, hvor alle aspekter og bekymringer tages hånd om på en autoritetstro og fortrolig måde. Først i bogen fortæller Bækgaard lidt om sig selv og sine bevægegrunde for at skrive bogen. Hun er uddannet inden for mange forskellige grene inden for Fitness og er også uddannet personlig træner, så hun har helt klart styr på hele kroppen og er den helt rigtige til, at aflive myter og fremhæve argumenterne for, at Fitness og træning som sådan under graviteten, for de fleste, er langt mere gavnligt end skadeligt. Jeg havde under min egen graviditet store problemer med vand i ben og fødder, og Bækgaard giver eksempler på, hvordan man undgår, at få store elefant ben og fødder, og hun fremhæver ligeledes, hvor vigtigt det er, at træne bækkenbunden både under og efter graviditeten – se det gad jeg godt have vist tilbage i 2007.

Strukturen i bogen er dejlig let og læsningen er lige til, hvor et friskt sprog flyder med linjestrømmen, men hvor der også er rum og plads til de lidt mere, for nogen, flove dele af graviditets spørgsmålene, som Bækgaard besvarer i en let og humoristisk tone. Træningsøvelserne i bogen er til både begynder og øvede sportsudøvere, så der er intet til hinder for at komme i gang med træningen, da der er plads til alle på alle niveauer. Øvelserne og mængden af gentagelser kan jo tages i eget tempo. En af de ting som jeg er meget stor fan af, og som jeg er særlig begejstret for ved bogen Fitness for gravide – Din træningsguide til en fit graviditet er, at der med bogen følger særlige tilrettelagte træningsforløb, hvor de vigtigste øvelser gennemgås i alle tre trimetre gennem graviditeten, men særligt at der ved hvert afsnit i denne del af bogen også er link og stregkoder til Bækgaards hjemmeside, hvor hun i videoer personligt guider dig gennem træningen til en “Fit graviditet”. Videoerne er rigtig gode, og er et super supplement til de ugentlige træningsplaner som bogen byder på, men som også er noget, jeg aldrig før har set, og lige netop derfor sidder jeg lidt ekstra med armene op over hovedet.

Variér din træning så meget som muligt, og dyrk både styrketræning for at styrke dine ledbånd, der bliver løsere, som graviditeten skrider frem, og de lidt mere rolige fitnessformer som yoga, pilates og FemininFitness for at skabe ro og balance i krop og sind.

Min graviditet ligger jo næsten elve år tilbage i tiden, men jeg er ret sikker på, at hvis Fitness for gravide – Din træningsguide til en fit graviditet havde eksisteret på daværende tidspunkt, så havde jeg nok spist knap så meget Quality Street chokolade (og is) og nok højest sandsynligt ikke taget hele 29 kg på. Tilbage i 2007 var der bare ikke ret meget for gravide i forhold til de træningsmuligheder, som der er i dag, hvor man både kan gå til Pilates, Yoga, svømning og mange andre træningsformer. Jeg er meget begejstret for, at der i dag er så mange muligheder for at dyrke motion også, når man er gravid, og det som Bækgaard kommer med i sin fantastiske bog Fitness for gravide – Din træningsguide til en fit graviditet er noget nyt og meget relevant. Det at træne hjemme og/eller i Fitness Centeret med den kyndige vejledning i bogen er rigtig godt, men særligt også gennem de personlige træningsvideoer på Ann Sofie Bækgaards hjemmeside – som du kan finde her – Sofie B. Så er det jo lidt som at have en træningsmakker lige der på skærmen.

Featured image

One thought on “Fitness for gravide – Din træningsguide til en fit graviditet af Ann Sofie Bækgaard

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s