Vil du være med?

Featured image
Featured image

This was my only and my constant comfort. When I think of it, the picture always rises in my mind, of a summer evening, the boys at play in the churchyard, and I sitting on my bed, reading as if for life – David Copperfield.

Jeg elsker at læse, men det at læse sammen med andre er noget helt særligt, da en bogs mange sider og indtryk får en større mening, når man læser sammen med andre, da man med andres syn på det læste får nye og andre indtryk af både handlingen, karakterne og tematikkerne end, hvis man læste alene. Så da Birgitte fra Bachs bøger, søgte en læsegruppe til at læse en klassikker her hen over sommeren sprang jeg straks med. Bente fra Trolderier ville også gerne være med, og vi blev hurtige enige om at læse David Copperfield, som er en semibiografisk roman, der følger Dickens’ eget liv i store træk. Jeg er jo ved at skrive speciale om kriminalitet, klasse og social mobilitet i et udvalg af Charles Dickens romaner, så at læse David Copperfield i august passer rigtig godt ind i mine planer her i sommer. Jeg har dog ingen planer om, at bruge David Copperfield i min afsluttende opgave på kandidaten, men det kan jo bestemt ikke skade at have læst denne også. Læsningen af David Copperfiel er en åben fælleslæsning, og kort efter at vi oprettede gruppen kom Margit fra Bøgernes labyrint også med. Og hvis du har lyst til at være med i fælleslæsningen, er du mere end velkommen!

Birgitte har oprettet en fælles gruppe på Facebook, som du er mere end velkommen til at følge, og du kan finde den her: Copperfield i august. Endvidere poster vi også under hashtagget #copperfieldiaugust rundt på de andre sociale medier. Man kan læse med i eget tempo, men da David Copperfield er endnu en af Dickens’ murstensromaner på næsten 750 sider, har jeg lavet en indeling af romanen hen over august, som man også gerne må følge, for at gøre læsningen lidt mere overkommelig. Inddelingen er følgende:

Uge 31: Kapitel 1-12 (I-XII)
Uge 32: Kapitel 13-27 (XIII-XXVII)
Uge 33: Kapitel 28-43 (XXVIII-XLIII)
Uge 34: Kapitel 44-64 (XLIV-LXIV)

Jeg glæder mig rigtig meget til fælleslæsningen, der jo starter lige om lidt, og jeg er sikker på, at det både bliver informativt og super hyggeligt! Jeg er i skrivende stund i gang med at læse Nicholas Nickleby, som jeg dog lige skal have læst færdig først, men det satser jeg på, at være færdig med inden i morgen. Jeg håber, at I alle nyder den våde danske sommer og får læst nogle fantastiske bøger, men hvis du ikke ved, hvad du skal læse lige nu, så hop gerne med i vores fælles læsning – det er så hyggeligt at læse sammen, og når flere kommer med bliver det endnu bedre!

And now, as I close my task, subduing my desire to linger yet, these faces fade away. But one face, shining on me like a Heavenly light by which I see all other objects, is above them and beyond them all. And that remains.
I turn my head, and see it, in its beautiful serenity, beside me. My lamp burns low, and I have written far into the night; but the dear presence, without which I were nothing, bears me company – David Copperfield.

Featured image

Leave a Reply

