Os to på fredag af Abbi Glines (The Field Party #1)

Featured image
Featured image

Os to på fredag af Abbi Glines (The Field Party #1) er udgivet af forlaget Turbine, og er på 285 sider. (org. titel Until Friday Night, org. sproget er amerikansk, og bogen er org. udgivet i 2015). Bogen er læst på dansk. Anmeldereksemplar tilsendt fra forlaget.

I Os to på fredag bliver jeg bragt ind i romanens handling allerede fra første side, hvor unge Maggie flytter til en lille by i det sydlige USA for, at bo hos hendes tante Coralee og Onkel Boone. Maggie er ikke som alle andre unge teenagepiger, da hun har taget et valg om, at hun aldrig vil snakke mere. Hun har oplevet noget, som ingen børn skulle opleve, og for at beskytte sig selv mod verden og det store tomrum, som altid lurer i drømmenes rige, har hun valgt ikke at snakke. Hun kommunikerer med andre ved at skrive på notesblokke, når nogen snakker til hende. Maggie overtager fætterens, Brady, værelse, og han lader ikke til at være alt for begejstret. Han er en af stjernerne på byens Football hold, der kæmper deres vej for at vinde det store statsmesterskabet. Brady bliver lidt tvunget til, at tage Maggie med til fredagsfesten på marken, men Maggie vil ikke være til besvær, så hun gemmer sig i mørket, mens de andre fester. Her støder hun tilfældigt ind i den lækre West, som også er en stjernespiller på Football holdet. Maggie mærker noget ved ham, der gemmer sig bag det hårde og falske ydre – noget som har været en stor del af hendes verden siden hun mistede sin mor – angsten og sorgen. Aften bliver ikke kun en stille og kedelig aften i mørket for Maggie, men bliver en uforglemmelig oplevelse.

West er skolens Don Juan i bedste forstand. Han er kærester med den forfinede og snobbede cheerleader Raleigh. Deres forhold er lidt at et svingdørsforhold, da Raleigh er meget hurtigt til, at hoppe videre til en ny fyr for at gøre ham jaloux lige så snart, at West ikke giver hende konstant opmærksomhed. Men West er ligeglad, da han ikke orker at skulle være noget for nogen. Hans far er alvorlig syg, men det er der ingen, som ved. På grund af fortiden har de ikke mange venner i byen, så de holder sig for sig selv. West bærer på angsten om at miste sin far, der er helten i hans liv. West har brug for at tale med nogen, og hvad kunne være mere perfekt end at åbne sig for Maggie, som jo er jo stum. Hun kan jo ikke fortælle nogen om hans dybeste hemmelighed. Maggie kan fornemme, at West har brug for at dele sine tanker med nogen, men hun bliver overasket over sig selv, da hun høre sig selv ubevidst svare på et spørgsmål fra West. Dette bliver åbningen for Maggie til at åbne for en verden hun ellers havde lukket sig selv ude fra, men hun hjælper også West gennem hans angst og sorg på trods af, at hun selv har så meget at kæmpe med. Der opstår mere end et venskabeligt bånd mellem dem på trods, at Brady har forbudt nogle af hans venner at opsøge Maggie. Brady antager en rolle som beskyttende storbror for den stille pige, men det er dog ikke altid at det er lige kærkomment – særligt ikke med hensyn til nye dates eller til West.

Jeg skulle miste ham. Det vidste jeg jo allerede, men for fanden, hvor gjorde det ondt. Mine følelser kom helt ud af kontrol, hver gang jeg så realiteterne i øjnene. Tårer blændede mig, og hele min krop rystede. Hvordan skulle jeg nogensinde kunne være i verden uden min far? Jeg havde brug for ham.

Os to på fredag er den første bog i en ny serie, der hedder The Field Party af den amerikanske bestsellerforfatter Abbi Glines. Hun har skrevet flere andre serier, som blandt andet Rosemary Beach serien, der består af i alt 15 bøger. Os to på fredag er en YA/NA roman, der handler om High School, Football, Cheerleading og druk, men handler også om, SÅ meget mere end det! Tematikkerne i Os to på fredag er rammende, hårde og hjerteskærene, og de ramte mig med en kraft og forundring, som jeg slet ikke havde forventet! Da jeg modtog bogen havde jeg absolut inden planer om at læse romanen på grund af speciale og mange andre gøremål her hen over sommeren, men jeg blev draget af bogens flotte cover, og jeg blev fanget ind i bogen med et fra første side. Jeg skulle ellers bare lige kigge lidt – men så blev jeg RAMT! Tematikker, som det at håndtere døden, sorgen, angsten og desperation for overlevelse efter tabet af en forælder i en ung alder, men også det at komme ud som hele mennesker på den anden side, tager Glines fat om på så fin og realistisk en måde, at jeg under læsningen blev åndeløs. Romanens strukturelle opdeling er delt i forholdsvise korte kapitler, hvor jeg på skift følger Maggies og Wests både når de er alene, men også når de er sammen. Det hele er udformet så fint i et spindelvæv af tråde, der danner mønstre sammen og hver for sig.

Glines formår, at bringe mig helt ind til de inderste tanker, følelser og sanser i karaktererne Maggie og West, hvor jeg græder og griner sammen med dem gennem romanens alt for korte sider. De to hovedkarakterer har en psykologisk dybde, der er så realistisk at det rammer mig på en helt uventet måde. Maggie kæmper med sine indre dæmoner i kampen for overlevelse i verden, og West kæmper med angsten og sorgen over, at miste og over tabet af sin far. Jeg forenes på så mange måde med det West oplever, hvor han reflekterer og føler mange af de samme ting, som jeg gjorde, da jeg mistede min far, men som jeg aldrig rigtigt selv fik sat ord på. Jeg blev ramte og pludselig blev romans handling så meget mere realistisk og nærværende på trods, at vi ikke har Football på samme niveau i Danmark som i USA, og det at handlingen sættes i et land langt herfra. Selve plots-temproaliteten strækker sig over en lille måned, og hold da op, hvor sker der mange ting. Så på trods af romanens tunge tematikker, så bliver romanen ikke for tung eller for kedelig, men løftes op af tragiskkomiske scener og en friskhed i romanens sproglige stil.

Den far var død for mig nu. Han havde sørget for, at jeg nu huskede hvert eneste gode minde som noget forfærdeligt. Han var blevet noget andet. En anden. En, jeg hverken ville tale om eller se igen, nogensinde.

Os to på fredag er ikke blot en almindelig ungdomsroman, hvor dreng møder pige, og hvor der tilmed kommer en anden dreng, som kæmper om at vinde pigens gunst, men en roman, som har SÅ meget mere på hjerte. Andre YA romaner, der kører det efterhånden alt for velkendte plot bliver ofte en smule kedelige og enormt overfladiske, hvilket trætter læsningen. Men Os to på fredag tager fat i tunge, og virkelige tematikker, som rammer mange unge, og giver et indblik i, hvordan karaktererne håndterer forskellige hårde situationer, og det er disse, at jeg som læser påvirkes af og bringer med mig ud af litteraturen. Os to på fredag er den første bog, første gang, som jeg læser af Glines bøger, men det er bestemt ikke den sidste! Jeg ser meget frem til, at læse den næste bog i The Field Party serien, når bogen udkommer på dansk! Den næste bog hedder Under the Lights, og handler så om Brady fra Os to på fredag. Jeg er så spændt på, at følge de unge mennesker i og omkring Football holdet – uhh, jeg glæder mig.
Featured image

Leave a Reply

