Nye bøger købt mellem marts og juni (Nye bøger 2017 #3)

Featured image
Featured image

Reading was my escape and my comfort, my consolation, my stimulant of choice: reading for the pure pleasure of it, for the beautiful stillness that surrounds you when you hear an author’s words reverberating in your head ― af Paul Auster.

Nu er sommerferien over os, og lige om lidt går alle skolerne på en lang og dejlig sommerferie. I dag er det noget overskyet her i Jylland, men mon ikke at solen snart titter frem igen, så der bliver mange skønne og varme stranddage, samt dage til forskellige udflugter. Det håber jeg, da vi holder ferie hjemme i år. Jeg er blevet forsinket med mit speciale, så jeg har fået dispensation til en ny afleveringsfrist i oktober. Jeg er så småt ved at komme op på hesten igen, som man siger, og er stille gået i gang. Så min sommer kommer for det meste til, at stå i specialets tegn, hvor jeg skriver om kriminalitet, klasse og social mobilitet i et udvalg af Charles Diskens romaner, hvilket er et virkeligt spændende emne, men mere om det en anden gang. Jeg har jo fået købt en lille smule bøger her hen over de sidste par måneder, som jeg gerne vil vise frem og fortælle lidt om.

En af de ældste bøger, som jeg ikke har fået vist endnu er Harry Potter og det forbandede barn fra forlaget Gyldendal. Da Bogen udkom købte jeg den mega billigt i Føtex, og det var faktisk lidt af et held, at jeg kom forbi en lille fremstillet hylde midt i butikken. Jeg har dog ikke læst bogen endnu, men det kommer jeg sikkert til her i sommerferien, hvor andet læsningen end Dickens ikke må taget for meget tid ej heller være for tungt. Så jeg tænker, at Harry Potter og det forbandede barn lige passer ind i denne kategori. Bogen er opbygget, som et teatermanus, hvor læseren endnu engang bliver genforenet med Potter-universet. Her nitten år senere er Harry en meget travl embedsmand i Ministeriet for Magi, og er blevet gift med Ginny, som han har fået tre børn med. Der opstår uro i den magiske verden, hvor mørke skygger trænger sig på, og Harry og hans søn bliver indviklet i nye mysterier. Det var også lidt af et tilfælde, at jeg fandt Ronja røverdatter fra forlaget Gyldendal og Mio min Mio af Astrid Lindgren fra forlaget Branner og Koech. Jeg er altid på udkig efter Astrid Lindgrens bøger, og disse købte jeg brugt, men man kan næsten ikke se, at de er blevet læst. Jeg elsker Lindgrens børneeventyr, som indeholder så meget, som voksne kunne lære meget af, hvis de genlæsning hendes eventyr. Jeg blev i hvert fald fanget og ramt, da jeg læste og anmeldte Brødrene Løvehjerte sidste år. Nu står de så fint på mine bogreoler, og venter på at jeg får dem læst.

Ind i mellem holder Plusbog udsalg, og det er ikke altid, at jeg kan holde mig i skindet. Så da jeg så Kærlighed – Udvalgte citater af Paulo Coelho fra forlaget Bazar i den smukke gave udgave meget billigt, blev den straks klikket hjem til de andre på reolen. Bogen indeholder små historier og citater om forskellige former for kærlighed. Så fin en bog, som jeg ser frem til, at læse en dag, når der er ro til fordybelse. Det er også ret ofte, at jeg lige smutter forbi Book Depository, og i april fandt jeg A Monster Calls af Patrick Ness fra forlaget Walker Books, som jeg heller ikke kunne lade være med, at bestille hjem, da jeg har hørt så meget godt om Patrick Ness og bogen, der jo også for nylig er blevet filmatiseret. A Monster Calls er en mørk fantasy, der handler om den 13-årige Connor, hvis mor er meget syg. Drengen har været plaget af frygtelige mareridt siden morens sygdomsforløb startede, så da et monster en nat pludselig dukker op udenfor hans vindue er han ikke bange. Monsteret fortæller ham tre historier, og Conner skal til gengæld fortælle sin egen historie. Denne fantasyroman har vagt stor begejstring verden over, og jeg glæder mig til at læse bogen. The Invisible Library af Genevieve Cogman fra forlaget Pan Macmillan bestilte jeg også hjem fra Book Depository, og bogen er det første bind i en trilogi med samme navn. Jeg kender ikke så meget til serien eller forfatteren, men hele tanken om et usynligt bibliotek er virkelig fortryllende. Jeg har også forkælet mig selv lidt ved at udvide min lille samling fra Puffin med The Secret Garden af Frances Hodgson Burnett. Jeg har aldrig læst eventyret The Secret Garden, men jeg ser frem til, at følge den lille 10-årige Mary Lennox, der pludselig er blevet alene i verden, da hun mister begge sine forældre og skal videre til en anden familie, hvor hun kan være.

…she made her home in between the pages of books ― Maggie Stiefvater.

Jeg har også købt den lille og eventyrlige Royal Rabbits of London af Santa Montefiore og Simon Sebag Montefiore fra forlaget Simon & Schuster. Eventyret er så fint illustreret, og jeg glæder mig til, at læse denne lille fine bog om Shylo, der er den mindste og svageste lille kanin i flokken. MEN han kan meget mere end han tror, og pludselig er han viklet i et spind, hvor han er nødt til, at redde dronningen for den grumme bande af “ratzis”. Da jeg så de nye fortryllende udgaver af Anne of the Green Gables af L.M. Montgomery og The Wind in the Willows af Kennetg Grahame fra forlaget Puffin Classics blev jeg bare nødt til at bestille dem hjem. De er SÅ smukke, og jeg glæder mig usigeligt til, at bestille de tre andre bøger i serien hjem! Det klassiske eventyr Anne of the Green Gables handler om den forældreløse pige Anne, som ved et tilfælde kommer i pleje på gården ved det gamle søskendepar Marilla og Matthew Cuthbert. De havde egentlig ønsket en dreng, som kunne tage fat på gården, men i stedet fik de den 11-årige Anne. Hun får dog lov til at blive på gården, hvor hun gør sit bedste for at hjælpe til og passe ind. Den sidste bog i denne omgang er The Wind in the Willows, som kender vi vist alle mere eller mindre. Jeg ser frem til, at blive genforenet med Hr.Tudse, Hr.Grevling, Hr. Muldvarp og Hr. Rotte i dette klassiske børneeventyr!

Det var de bøger, som jeg havde at vise frem i dag, men jeg vender snart tilbage med en lille fremvisning mere. Min sommer står i læsningens og skrivningens tegn, men jeg kan jo nok ikke helt lade være med at læse lidt andre bøger alligevel, og det kan jo ske, at jeg måske også kommer til at købe en enkelt bog eller to hjem. I august er jeg også en del af en lille gruppe, der afholder fælleslæsning af David Copperfield af Charles Dickens. Det passer jo så perfekt ind i mit speciale, og det er altid så super hyggeligt, at læse sammen med andre, da man får så meget mere ud af læsningen, og så er det jo hyggeligt. Er der andre, som har lyst til at læse med så skriv en lille besked til mig, så du kan komme med i gruppen på Facebook eller du kan også poste under hashtagget #copperfieldiaugust, hvis du ønsker at være med i sommerlæsningen.

Har I fået købt bøger hjem til sommerlæsningen? I så fald hvilke? Jeg vil hertil sidst ønske alle jer skønne læsere den dejligste sommer!


Featured image
Featured image
Featured image

2 thoughts on “Nye bøger købt mellem marts og juni (Nye bøger 2017 #3)

Leave a Reply

