Nye bøger købt mellem februar og maj! (Nye bøger 2017 #2)

Featured image
Featured image

The Wheel of Time turns, and Ages come and pass, leaving memories that become legend. Legend fades to myth, and even myth is long forgotten when the Age that gave it birth comes again.
― by Robert Jordan

Det er igen blevet tid til, at jeg fremviser nogle af de (mange – hov) nye bøger, som jeg får fået købt de seneste måneder. Sidst jeg viste nye bøger frem var de 80 Little Black Classics fra Penguin, men det var ikke de eneste bøger, som var med i samme pakke. Jeg havde nemlig også forelsket mig i Vintage Classic Russians Series, der har de fineste covers. Der er seks bøger i serien, og jeg har nu fået de fire af dem hjem på mine noget fyldte boghylder. De fire jeg købte var War and Peace af Leo Tolstoy, Crime and Punishment af Fjodor Dostojevskij, The Master and Margarita af Mikhail Afanasevich Bulgakov og Life and Fate af Vasily Grossman. De alle er store klassikere, som I sikkert allerede kender eller har hørt om. Den sidstnævnte kender jeg dog ikke, men jeg ser frem til, at fordybe mig i Grossmans værk, som handler om familien Shaposhnikovs, der lever i Rusland under Stalins styre. Kender I bogen? Nu mangler jeg kun to bøger, og så er min russiske samling komplet. Bogomslagene er så fine og smukke, men samtidig så skrøbelige. De er så fine i min bogreol, og indeholder så mange timers fortryllende læsning, at jeg næsten bliver helt svimmel bare ved tanken og glæden til, når jeg skal læse dem.

Jeg har også fået købt den smukkeste bog af mit ynglingseventyr – nemlig Peter Pan af J. M. Barrie i den fineste udgave fra Harpercollins Publishers Inc. Jeg elsker eventyret stjernehøjt, og jeg glæder mig så meget til, at jeg igen snart skal genlæse eventyret i denne fantastiske udgave, som har de fineste illustrationer, pop-op-ting, kort og urer. Det bliver så finurligt og hyggeligt, at begive mig ind i eventyret igen med alle de skønne og fineste finurligheder, som denne udgave byder på. En af de bøger, som jeg egentlig har ventet ret længe med at købe er The Story of Alice – Lewis Carroll and the Secret History of Wonderland af Robert Douglas-Fairhurst, men da bogen pludselig blev ret svær at få fat i hardcover udgaven, så skyndte jeg mig, at bestille bogen hjem fra England. Bogen er non-fiktion, og handler om, hvordan Lewis Carroll kom på eventyret, og hvordan det den tekstuelle tager afsæt i Carrolls samtid og kulturelle omvendinger i den viktorianske tid. En lille bekendelser må jeg nok krybe til….. Jeg har endnu ikke fået læst Alice in Wonderland – min frygt for den store stygge spardame er ikke forsvundet siden, at jeg som barn så Disneys filmatisering. Jeg prøver på alle måde, at skubbe mig selv og tage mig sammen til, at læse eventyret – for helt ærligt, hvor slemt kan det være? Men på trods af mine mange køb af forskellige smukke udgaver af eventyret, ja så er jeg ikke nået dertil endnu. Men det kommer måske en dag….

De sidste bøger, som jeg vil nævne i dag er de to første bøger i serien “The Wheel of Time”, der er skrevet under synonymet Robert Jordan. Serien som består af i alt femten bøger, hvor de to første bøger er The Eye of the World og The Great Hunt. De sidste tre bøger i serien er skrevet af Brandon Sanderson ud fra de noter og manuskripter, som Robert Jordan efterlod sig. Det er en serie, som jeg er meget spændt på at læse. Jeg regner med at købe bøgerne i takt med, at jeg får dem læst- og jeg håber på, at få læst dem alle, hvis universet fanger mig – ellers er det måske et lidt for stort projekt at læse videre på. Jeg har jo fået købt en del bøger de sidste par måneder, og der kommer ofte et par stykker til hist og her, men jeg får nok vist dem alle her på et tidspunkt, og så er planen at jeg igen går over til, at lave et månedligt indlæg med nye bøger.

Har I købt nogle nye bøger fornylig? Kender I “The Wheel of time serien”?

Featured image
Featured image

Leave a Reply

