Sommergræs, vinterorm af Mette Sø

Featured image
Featured image

Sommergræs, vinterorm af Mette Sø. Udgivet af Politikens Forlag 2017 på 215 sider. Anmeldereksemplar tilsendt fra forlaget.

Når en militærenhed bliver ramt af en vejsidebombe, samler man menneskestykkerne sammen, alt på størrelse med en femkrone skal med hjem. Det bliver Mys opgave at sende stumperne af mig hjem, og når de har brændt mig, ligger kun mine tænder tilbage i asken. Plus Lossen Basses kindtand og Rensdyret Basses små kalvetænder. Jeg er det sidste menneske i verden. Et skridt frem mod lossen. Den bliver stående. Jeg tager et skridt til. Lossen Basse vender om og lunter længere ind i skoven. Halen ser halv ud, og spidsen er sort.

Billi Kruse har på en og samme tid mistet alle netværk og mennesker, som har haft stor betydning i Billis liv. Jeg møder Billi midt i kaos kort efter, han har mistet sin far, hans kæreste er flyttet, og han har mistet sit arbejde på kuvertfabrikken, da hans bedste ven og chef, Mark, valgte at sælge fabrikken til tyskerne uden, at informere ham om det. Billi føler sig holdt udenfor, og han kan slet ikke se Marks eller kærestens grunde til deres valg. Hvor går man hen, når hele verden styrter i grus, og alle mennesker er væk – og kan det overhovedet siges, at man har det dårligt selv, når man har mistet alt, når man lever i det priviligerede vesten? Billi vælger, at opsøge papiret for at se, hvordan det står til med papiret og kuverten ude i verden nu, hvor digitaliseringen strømmer ind, og overtager papirets plads, men Billi har også lovet sin far noget, som han er fast besluttet på at overholde. På Billis lange rejse bringes jeg gennem synæstetiske oplevelser tilbage til Billis barndom, ungdom og til tiden lige op til bruddet med kæresten og farens død.

Billi rejser til Finland, hvor efter et nærtgående møde med en lygtepæl, møder kvinden My, som af medmenneskelighed tager Billi med sig hjem. Hun tager også Bille med til et lille hus i Helsinki for at se papirmøllen og aftaler, hvornår han kan kan komme forbi fabrikken i Lohja. Billis følelser sidder uden på tøjet, da han her gennem sanserne bringes tilbage til lukningen af Karlsens Kuvertfabrik. Her bringes jeg ind gennem synssansen til Billis arbejde og ansvar på fabrikken, og blå stik flammer skyder op af hans indre, da direktøren Pasi begynder at snakke om fireholdsskift, hvor medarbejderne arbejder mindre timer, som øger produktionen betragteligt på fabrikken i Lohja. Billi forlader mødet i raseri, og beslutter sig for at rejse videre. Den næste destination er Grækenland, hvor jeg drager med Billi ud på kulturelle oplevelser på museer, ser på mennesker, ser på marmorets mange anvendelsesmuligheder i statuetteformer, og kuvertfabrikken her. Herefter rejser jeg med til Rumænien, hvor Billi opsøger sin fars veninde, Petro, for at fortælle hende den triste besked om farens død. Det er med hendes hjælp, at Billi langt om længe også får besøgt kuvertfabrikken her også, hvor en af Karlsens maskiner står. På Billis rejse i Rumænien bringes jeg også ind i en historisk tidslomme, hvor jeg lærer om diktatoren Nicolae Ceausescu og hans kones tragiske skæbner. Efter at Billi har opfyldt sin fars sidste ønske, og har besøgt kuverten og papiret ude i verden, er Billi nu fri til, at skabe sig et nyt liv, men fortiden vil altid være en del af fremtiden, og er en del af den vi er.

Alt, hvad jeg elskede, er væk. Jeg er gået op i limnin­gen, alt indholdet i kuverten er faldet ud. Og der er intet, jeg kan gøre ved det. Jeg kan ikke genåbne et erhverv, jeg kan ikke genoplive en død, jeg kan ikke genforelske et menneske. Hver morgen vågner jeg og tænker, at i dag bliver bedre, men i dag er et trafikuheld. Igen. Jeg har in­gen reference eller erfaringsgrundlag for at kunne hånd­tere denne situation. Men jeg bliver ved med at tænke, at jeg ikke er det første menneske, der står i mine sko, og siger til mig selv, at jeg skal tage mig sammen, at jeg er ikke noget særligt. Og jeg vil gerne vide, hvordan andre mennesker er kommet videre.

Sommergræs, vinterorm af Mette Sø er en fantastisk, gennemtænkt og velformulerede roman, der har rørt noget i mit indre. Gennem synæstetiske beskrivelser lærer jeg Billi at kende, og jeg kommer helt ind i hans indre, hvor jeg kan genkende mange tanker og følelser, som jeg tror, at mange af os selv føler og mærker gennem livet, men bare ikke deler med nogen. Strukturelt er romanen delt op i tre dele med titler, hvor første del handler om Billis liv efter, at han har mistet alt, og rejser til Finland. Del to handler om Billis mange fantastiske oplevelser i Grækenland, og tredje og sidste del handler om rejsen i Rumænien. Sprogligt er romanen letlæselig, men hvor ord, sætninger og linjer ofte er så rammende og emotionelle, at de trækker dybe spor og linjer til mit indre. Jeg forsvinder gennem synæstesien ind og ud af temporale tidslommer, hvor jeg ofte drager med Billi tilbage til barndommen, hvor han levede alene med sin far. Hunden Basse, katten Basse, rensdyret Basse og lossen Basse er alle en del af Billi, og når han befinder i en faresituation, eller hvor følelserne bliver for svære at tackle, bruger han de forskellige Basse-former til at håndtere smerten eller angsten.

Hvordan kan man være en væren i verden, hvis hele verden er styrtet i grus? Og hvordan får man skabt en ny verden, hvor man kan se sig selv være en væren, og kan man overhovedet være en væren i en verden uden at tage fortiden med sig? Dette er et af de største temaer i denne tankevækkende roman, hvor eftertænksomheden sætter ind i forhold til identitet, kultur og familie. Som i À la recherche du temps perdu (Remembrance of Things Past) af Marcel Proust bringes fortælleren tilbage til fortiden gennem smagssansen, da han spiser den berømte madeleinekagen, og således som ved Proust bringes jeg også under læsningen af Sommergræs, vinterorm ind i Billis kaosfyldte verden, hvor også her alle sanserne bringes i spil og trækker dybe spor til fortiden og den tidlige nutid. Det er gennem Billis verden, at jeg mærker, føler, lugter og høre om andre landes kulturer og historie. Søs roman er af genren realisme med et tempofyldt plot, hvor jeg under læsningen ivrigt vendte siderne for, at opleve nye verdener og nye kulturer. Romanens slutning er på en og samme tid finurlig, symbolsk og overført fra papir til virkelighed, og jeg måtte læse de sidste sider et par gange inden, at budskabet endeligt gik op for mig. En rørende og fantastisk roman med en åben slutning.

Der er mange verdener i verden, der er forsvun­det, lige meget hvor gode tider det var. Nogle har noget, nogle andre vil have, og på et tidspunkt er de stærke eller mange nok til at tage det. Eller de gode tider sover i timen og opdager ikke, at virkeligheden er blevet digitaliseret og globaliseret og fundamentalt forandret. Alle de verdener, jeg har levet i, er allerede væk, og i hver af de verdener var jeg et andet menneske. Jeg er stadig mig, men jeg er ikke længere det menneske, jeg var i går. Jeg ved noget andet og mere nu.

I Sommergræs, vinterorm skaber Sø et rum og en tid til eftertænksomhed i jagten på, at følge Billi, og hans rejser i detektion af papiret og kuvertens tilstand ude i verden, men også i jagten på hans videre vej frem i livet. Dette rum trækker også mange spor ind i vores virkelighed, som er fortravlet og forhastet med mange gøremål og planer. Hele spørgsmålet om hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvordan vi kommer videre i svære situationer, er der ikke megen tid til, men det er omend vigtige temaer, som gælder for os alle gennem alle tider. Den genskabende bevidsthed sætter ind, hvor jeg som læser, gennem romanens få sider, tæt følger Billis psykologiske og kulturelle dannelse på vej mod at skabe en ny identitet. Med Sommergræs, vinterorm har Sø ramt noget inden i mig, som jeg har svært ved at beskrive, men jeg ved, at roman altid vil være en del af mig, og at bogen vil følge mig gennem livet de næste mange år!

Featured image
Featured image

One thought on “Sommergræs, vinterorm af Mette Sø

Leave a Reply

