Små sorte skatte! (Nye bøger 2017 #1)

Featured image
Featured image

For some of us, books are as important as almost anything else on earth. What a miracle it is that out of these small, flat, rigid squares of paper unfolds world after world after world, worlds that sing to you, comfort and quiet or excite you. Books help us understand who we are and how we are to behave. They show us what community and friendship mean; they show us how to live and die.
― By Anne Lamott.

Jeg elsker alle mine bøger uendeligt højt, og som snart Cand.mag i litteraturvidenskab, så er litteraturens verden en meget stor del af min hverdag, men ikke nok med det, så er det også i litteraturen, at jeg finder mig selv, og kan være den jeg er, men litteraturens mangfoldige verdener er også der, hvor jeg kan slappe af og finde roen i mig selv. Jeg forsvinder ind i andre verdener, hvor jeg kan være en anden end mig selv, jeg tager med på rejser rundt i verden, jeg bringes i de mest finurlige og magiske fantasy verdener og ikke at forglemme de bedste historiske tidslommer, men jeg kan også finde mulige løsninger og mulige svar på mange problematikker, som rækker ud i min egen verden. Litteraturens betydning for mig er stor, og det er også derfor, at jeg slet ikke kan lade være med at skrive her på bloggen om de bøger, jeg læser. Jeg finder en stor glæde i, at købe nye bøger og udvide min evigt voksende bogsamling. Det er dog ved, at være rigtig længe siden, at jeg har fremvist mine nye bøger her på bloggen. Jeg har her i det nye år prøvet på, at begrænse mine bogkøb, da jeg i stedet har langt lidt penge til side, så jeg har kunne købe en af de større bogsamlinger, som længe har stået højt på min ønskeseddel, men der er dog nu alligevel sneget sig et par stykker eller 20 ned i kurvene hos de forskellige internetsider. Så som det første indlæg om nye bøger i år, vil jeg gerne vise mine (næsten) nyindkøbte sorte små skatte.

Historien bag de små fine sorte klassikere er, at i 2015 fyldte forlaget Penguin 80 år, og i anledningen af deres 80 års fødselsdag udgav de på en gang 80 små sorte klassikere til kun 80 pence stykket, som senere på året blev samlet i en jubilæums boks. Den hvide farve på bogboksen står i så fin kontrast til bøgernes sorte farve, og har allerede fundet deres naturlige plads på mine efterhånden ellers overfyldte boghylder. Hver bookcase har et fint citat på kasseryggen, der for mig viser en lille bid af lykke og beretter om en forgangen tid, som den kommende læsning vil byde på. De fine 80 små sorte bøger er alle mindre værker på max 70 sider af store klassiske forfattere, hvis kontekstuelle betydning aldrig fik så meget opmærksomhed og ej heller i tiden frem, men nogle af de sorte bøger er også ekstraordinære tekster, som har været elsket gennem alle tider. Jeg glæder mig meget til, at fordybe mig i hver og en af disse 80 små sorte skatte, og se hvad de hver især gemmer på, og måske at de i år kan være med til, at jeg når min læseudfordring på Goodreads, som lyder på 200 læste bøger i 2017 – man kan jo kun håbe. I det nedenstående vil jeg fortælle lidt om de bøger, som jeg glæder mig allermest til at læse.

A promise to love someone forever, then, means, ‘As long as I love you I will render unto you the actions of love; if I no longer love you, you will continue to receive the same actions from me, if for other motives.’ Thus the illusion remains in the minds of one’s fellow men that the love is unchanged and still the same.
― By Friedrich Nietzsche.

En af de bøger, som jeg ser frem til, at stifte bekendskab med er Aphorisms on Love and Hate (no 5) af Friedrich Nietzsche, som ovenstående citat stammer fra. Nietzsches tanker har været hyllet gennem alle tider, og jeg har da også stiftet bekendtskab med flere af hans tekster gennem mit studie, og jeg ser frem til, at læse og genlæse nogle af hans mest berømte aforismer. En af de bøger, som jeg glæder mig allermest til er The Great Winglebury Duel (no 37) af Charles Dickens. Bogen indeholder to korte fortællinger, der blev bragt i et periodiske magasin i
d. 8 February 1836, hvor de narrative føljetoner gik under Sketches by Boz, der er noget af det første Dickens skrev i sin lange forfatterkarrierer. How Much Land Does A Man Need (no 57) af Leo Tolstoy er også en bog, som jeg ser meget frem til at læse. Mit bekendtskab med Tolstoy er ikke ret stort, men han er bestemt en forfatter, som jeg skal have læst mere af i fremtiden. Han har skrevet store og smukke klassikere som eksempelvis War and Peace og Anna Karenina, som jeg længe har haft stående på boghylderne, men endnu ikke har fået læst pga. deres intimiderende størrelser – hvilket jeg må se at komme overens med, da de jo ikke bliver mindre af at forblive ulæste.

Jeg kunne blive ved med, at hive bøger ud af min nye boglige smukke samling, men det bliver lige langtrukken nok for jer andre at læse. Jeg vil (forhåbentlig) anmelde dem alle her på bloggen i takt med, at jeg får dem læst. Penguin har valgt ydereligere, at udvide denne sorte serie med 46 nye enkeltstående klassikere bøger. Jeg kan ikke rigtig finde ud af formålet med udvidelsen, men jeg må helt bestemt udvide min sorte samling af bogskatte løbende. Jeg skriver et indlæg med en liste over de 46 nye bøger i næste uge, så I kan se, hvilke bøger som Penguin har tilføjet samlingen af sorte klassikere.

Kender I til bøgerne i serien Little Black Classics fra Penguin? I så fald hvilke bøger syntes I bedst om?

Featured image
Featured image
Featured image

Leave a Reply

