VIP forpremiere på filmen Hidden Figures

Featured image
Featured image
Featured image

Det var meget tidligt søndag morgen, da jeg satte mig ind i toget på Fredericia Banegård mod København, i det jeg havde været så heldig, at modtage en invitation af Forlaget HarperCollins Nordic til forpremiere på filmen Hidden Figures, der er baseret på bogen Hidden Figures af Margot Lee Shetterly. Alle inviterede havde fået lov til, at tage en ledsager med, og jeg havde inviteret en sød veninde fra mit studie med, som elsker bøger og filmatiseringer af bøger lige så meget, som jeg selv gør. Arrangementet blev afholdt i Dagmar Biograf i København V., hvor der først blev budt på lækker kaffe og croissanter. Da klokken nærmede sig 9.45 var næsten alle på plads i biografen, hvor Alice Krog Scott fra Forlaget HarperCollins Nordic bød velkommen til alle fremmødte, og videregav derefter scenen til blogger og forfatter Julia Lahme, som holdte et fint oplæg om både filmen og bogen bag. Da klokken var ca. 10 blev det røde gardin trukket fra biografskærmen, og filmen begyndte. De næste to timer og syv minutter var jeg nærmest tryllebundet af den store skærm af den fantastiske film.

Hidden Figures er en sand historisk beretning, og handler om tre afroamerikanske kvinder, der arbejdede som menneskelige lommeregnere ved NASA i 1960’ernes USA. De sorte kvinder kæmpede ikke blot en kønskamp i 1960’erne, men også en hård kamp mod racismen, der hærgede landet, hvor alt var delt op i dikotomiske forhold mellem hvid og sort, og hvor grænsen mellem den hvide og sorte verden var nærmest u-gennembrydelig i den heteronormative samfundsorden. De tre kvinder var lynende intelligente, på hver deres eget område inden for det matematiske og teknologiske felt. På trods af, at de måtte kæmpe en meget hård og nærmest nådesløs kamp. De tre kvinder har i dag en meget afgørende rolle i historien. Da de tre kvinder, Katherine Johnson, Dorothy Vaughn og Mary Jackson, var med til, at skrive historie inden for rumfart, fordi de udførte avancerede beregninger, som gjorde at det lykkedes USA at vinde kampen mod Sovjetunionen. USA lykkedes først med, at sende John Glenn i kredsløb om jorden, og med Neil Armstrong, som var det første menneske på månen.

Da filmen sluttede sad jeg tilbage med en følelse af, at filmen ikke måtte slutte. Jeg kunne sagtens bruge mange flere timer på, at følge de tre stærke og modige afroamerikanske kvinder i deres kampe og succeser. De tre kvindelige afroamerikanske hovedroller spilles af Octavia Spencer, Taraji P. Henson og Janelle Monáe. Andre skuespiller, der også spiller større roller i filmen er Kevin Costner, Kirsten Dunst og Jim Parsons. Det er en fantastisk film, hvor jeg flere gange blev rørt over den hårde kamp og nedgørelse som kvinderne måtte gennemgå for, at få den anerkendelse for deres arbejde som de fortjente. De knoklede for deres arbejde, og deres arbejdsuge var langt over den almindelige, hvor også egen læring, kampen og lysten til, at ville det nye for at beholde sit arbejde spiller en stor rolle. Jeg kan meget varmt anbefale, at gå i biografen og se filme, der har premiere i de danske biografer allerede i dag – d. 26.2. I bunden af indlægget har jeg lagt en lille trailer ind, så I kan se en lille forsmag af filmen

Filmen er baseret på bogen med samme navn, og er en historisk biografi. Filmrettighederne til bogen blev solgt allerede før, at bogen var færdig skrevet, og derfor udkommer både bog og film næsten samtidig i Danmark. Bogen Hidden Figures er, som nævnt, skrevet af Margot Lee Shetterly, og fortæller den sande fortælling om fire afroamerikanske kvinder, hvor der i filmen kun er tre. Bogens begyndelse sætter sin start ca. 20 år før filmen, og er en krønike over deres liv, venskaber, familier og ikke mindst om deres arbejde. Bogen er sat til udgivelse d. 1. Februar 2017. Jeg var så heldig, at få et anmeldereksemplar af bogen med mig hjem, som jeg glæder mig rigtig meget til at læse i weekenden! Tak til HarperCollins Nordic for invitationen til en hyggelig formiddag med en god film og for bogen!

Featured image
Featured image

2 thoughts on “VIP forpremiere på filmen Hidden Figures

Leave a Reply

