Den dejlige juletid – En festlig male- og tegnebog af Johanna Basford

Featured image
Featured image

Den dejlige juletid – En festlig male- og tegnebog af Johanna Basford. Udgivet af Politikens Forlag år 2016 på 37 sider. Anmeldereksemplar tilsendt fra forlaget.

Her i de stille og hyggelige juledage bruger jeg tiden på at lade op, og finde roen med den smukke og fine malebog Den dejlige juletid – En festlig male- og tegnebog af Johanna Basford. Malebogens sider er fyldt med masser af gaver, rensdyr, de fineste snefnug, de smukkeste julekugler, julesokker, stjerneskud og mange mange andre smukke julefigurer. Basfords smukke tegninger hjælper mig til, at stresse af og finde ind til fordybelse efter en travl december måned med eksamensopgaver, julegaveindkøb og mange andre små gøremål. Jeg elsker de flotte tegninger med mange muligheder for forskellige farvekombinationer, hvor kreativiteten får lov at udfolde sig på mange måder.

I male- og tegbebogen er de mange fine sider ikke kun udfyldt med smukke tegninger, som skal farvelægges, men også med hver anden side, hvor de sorte streger er byttet ud med grå. Dette gør noget helt bestemt og unikt ved det færdige billede, som jeg ikke har oplevet før med malebøger til voksne. De grå streger er lette at male over med enhver farve, og farvelægningen virker mere fri og vækker kreativiteten på en helt anden måde end ved de billeder, som har den sorte markante streger.

Basfords malebøger for voksne som Den dejlige juletid – En festlig male- og tegnebog og Det forsvundne ocean – En magisk male- og tegnebog er udformet helt specielt, hvor farvelægningen af de mange flotte illustrationer skaber indre ro og har en afstressende effekt. Male- og tegnebogens 37 sider er ikke hurtige lavet – tvært i mod giver illustrationernes mange fine detaljer mange gode og skønne timers fordybelse.

På trods af at Den dejlige juletid – En festlig male og tegnebog har julens tema, så vil jeg alligevel male tit og ofte i malebogen, da jeg slet ikke kan lade være med at gå i gang med at male de smukke billeder. Måske, at jeg kan bruge de færdige billeder, som julepostkort til jul næste år – det vil være både et personlig og unikt julekort fra mig til mine kære. Da det tager mange timer, at farvelægge et af billederne vil jeg forsøge, at male lidt i Den dejlige juletid hverdag for at pleje fordybelsen og stresniveauet, men bestemt også for hyggens skyld både, når jeg sidder selv,  men også når jeg skal hygger med min datter, som også er helt vild med at male og tegne.

Featured image
Featured image
Featured image

2 thoughts on “Den dejlige juletid – En festlig male- og tegnebog af Johanna Basford

Leave a Reply

