Dewey’s 24 Hour Readathon efterår 2016 (#4)

Featured image
Featured image
Featured image
Featured image
Featured image

Kl. 16.30:
Klokken har nu sneget sig langt over to, og jeg skal først til at begynde min læsning nu, da min datter har bøvlet med det ene øre, og har nu fået mellemørebetændelse. Som om, at dette ikke var træls nok, så har min computer besluttet sig for ikke at tænde mere, så jeg har de sidste mange timer, efter besøg hos lægevagten, været på udkig efter en ny Macbook. Det har dog været noget af en rejse rundt til og i Kolding by, da Bilka åbenbart havde kigget forkert på deres lager, da jeg ringede til dem i formiddags. MEN nu tror jeg, at jeg er ved at have styr på det hele igen, og kan nu puste lidt ud. Det som ellers skulle have været en stille morgen blev ret hektisk, men nu vil Isabel og jeg indtage sofaen med hver vores bog. Hun starter på Kaptajn underhylder – nr.4 af Dav Pilkey og jeg vil forsvinde ind i børneklassikeren The Call of the Wild, som jeg har glemt at nævne i det tidligere indlæg om min læsebunke. Jeg vil opdaterer mit læsedøgn løbende, så I kan følge med i, hvordan vores læsning skrider frem. God læselyst alle sammen, og jeg glæder mig til, at følge med i jeres læsning derude!

Kl. 20.20:
Aftentimerne falder stille på imens det regner og stormen rusker, så tydeligt at jeg kan høre det gennem ruderne. Jeg har nu læst den sidste side i The Call of the Wild, der både er en skræmmende, men også sørgelig fortælling om hunden Buck. Han bliver stjålet fra sin ejer dommer Millers ejendom, hvorefter han bliver solgt. Han bliver mishandlet så meget, at den menneskelige civilisation, som han først er blevet opdraget i helt forsvinder. Han finder dog lykken for en lille stund, da han møder manden Thornton, men da han dør efterlades Buck til sig selv, og bliver accepteret i en ulve flok. Eventyrets slutning ender med at Buck lister af med ulvene, men at det der går et rygte om en spøgelses ulv, der stjæler fra lejre og byer rundt om i landet. Det samme som Buck lærte under sin hårde oplæring som slædehund. Buck vender hjem til det vilde vildnis, hvor kun dyrets natur betyder noget og forfædrene, som Buck og måske også os selv en dag forbindes med på mystisks vis. Isabel har både læst Kaptajn underhylder – nr.4 og Hjemsøgte huse. Nu tager vi en lille bitte pause, da vi skal have lavet noget varm kakao klar til, at vi begge starter på hver vores udgave af Oliver Twist. Hvordan går det med jeres læsning?

Kl. 22.50:
Vi har grinet, pjattet og hygget med kakao og usunde ting – det er bare ekstra hyggeligt med sådan en læsehygge lørdag! Nu er Isabel næsten færdig med sin trejde bog, men er faldet i søvn med bogen på maven. Jeg håber på, at hun får lidt mere ro i nat. Jeg er kun lige startet på min anden bog, og det går langsomt, da mit hoved allerede syntes træt. Jeg har dog også fået installeret diverse programmer på min nye computer, taget lidt billeder og kigget rundt på de sociale medier hos de andre læsere. Nu vil jeg lige nuppe en sidste tur rundt, inden jeg vil prøve på at forsvinde ind i Oliver Twist igen. Får I læst noget godt derude?

Kl. 02.20:
Min læsning skrider alt for langsomt frem, og bogstaverne er begyndt at myldre rundt på de tætskrevne sider i Dickens roman. Mit hoved er for alvor begyndt at brokke sig, og har tendens til at falde ned midt i siderne. Det er ikke fordi, at Oliver Twist er en kedelig roman – tvært imod, men nok lige tung nok her til de sene nattetimer. Jeg vil sætte vand over til en kop godnat te, som jeg vil nyde mens jeg skifter over til Selected Pomes of Emily Dickinson, som jeg vil forsøge at læse inden jeg hopper under dynen. Sover I eller kæmper I videre mod de tunge øjenlåg? Jeg ønsker jer alle en skøn nat enten i litteraturens tegn eller i drømmeland

Kl. 09.40:
Klokken er snart ti, og jeg har fået mig en lille lur. Jeg ville egentlig have været oppe noget tidligere, men mine øjne var alt for tunge. Jeg fik læst Dickinson færdig, og gik i seng, da klokken var lidt over fire i nat. Åh, Dickinons digte er bare så smukke!

There is no Frigate like a Book
To take us Lands away
Nor any Coursers like a Page
Of prancing Poetry –
This Traverse may the poorest take
Without oppress of Toll –
How frugal is the Chariot
That bears a Human soul – by Emily Dickinson

Jeg forsvandt helt ind i den lille lyriske samling, der er et lille samlet uddrag taget ud fra alle hendes digte. I mens kaffen løber ned vil jeg lige kigge rundt hos de andre, og så vil jeg starte lidt blødt her fra morgenstunden med de små eventyr Petersburg Tales af Nikolai Gogol. Isabel faldt i søvn med Oliver Twist i går, så den fortsætter hun med lige om lidt. Jeg venter dog lige en times tid eller to inden jeg fortsætter med Dickens. Hvordan går jeres læsning?

Kl. 12.00:
Minutterne og timerne går alt alt for hurtige, men jeg nyder at læse Gogols mørke, fantastiske og lidt gotiske fortællinger. Jeg er nået ca halvvejs i bogen, og fortsætter til den er færdig. Isabel er ca halvvejs med sin fjerde bog, der hedder Dæmonporten 1 – Troldmandens plan. Vi har hygget, og spist varme rundstykker med masser af smør på. Nu vil jeg lave en lille kande kaffe mere, inden jeg begiver min ind i eventyrenes verden igen.

Kl. 13.00:
Klokken er nu 13.00, og der er kun en time tilbage af Dewey’s 24 Hour Readathon. Jeg vil nyde de sidste fantastiske fortællinger i Gogol her den sidste time. Han skriver virkelig spændende, og jeg elsker fantastisk litteratur, der bare er noget helt særligt! Slutspurten sætter ind – rigtig god læsning her den sidste times tid!

Kl. 14.00:
Nu nærmere klokken sig 14, og et (næsten) helt læsedøgn er gået! På trods af udfordringerne i går, så har jeg virkelig nydt tiden i litteraturens tegn, og det har min datter også meget. Under hendes læsning af Oliver Twist blev hun en del forundret over, at Oliver fik smæk bare fordi, at han spurgte efter mere mad. Dette havde hun svært ved at accepterer, da man jo skal spise til man er mæt. Men så fik vi en snak om, hvordan det var at være forældreløs i atten hundrede tallets England, men også om at der er mange rundt i verden, som heller ikke får mad hver dag. Det er dog lidt store tanker på sådan en søndag, men det lettede Isabel, at vi lige fik vendt det. Litteraturen byder på mange fantastiske, men også skræmmende emner, der vendes og drejes på mange måder. Jeg har næsten læst Petersburg Tales færdig – jeg mangler lige de sidste 15 sider, som jeg læser færdig nu her.

Isabel fik læst fire ud af sine fem bøger, hvilet er super flot – syntes jeg. Hun kommer op på at have læst 339 sider! I går aftes og i nat, havde jeg meget svært ved, at samle mig om læsningen, og derfor kommer min samlede læsemængde heller ikke ret høj op. Jeg har siden kl ca. 17 i går eftermiddags læst 536 sider, drukket masser af kaffe og te, spist snacks i lange baner, hygget og sovet ca. fire timer. Det blev ikke til meget læsning i forhold til i foråret, men det har været super hyggeligt, at dedikerer et døgn i litteraturens tegn samt at følge med hos mange andre dedikerede læsere rundt i verden på de forskellige sociale medier. Det har jeg brugt en del tid på, da det bare er så super hyggeligt at følge med i andres læsninger! Tak for alle de søde og fine kommentar ang. min datter, menbogså for at følge med i mit læse-maraton. Nu vil jeg læse de sidste sider i Gogol, og nyde en kop skøn Pukka te inden vi hopper på sofaen til en film, lidt kage og måske lige en lille time på øjet. Ønsker jer alle en fortsat god og dejlig søndag!

Featured image
Featured image
Featured image
Featured image

36 thoughts on “Dewey’s 24 Hour Readathon efterår 2016 (#4)

    1. Tusind tak! Det er en meget sørgelig historie, men så alligevel ikke, da han jo vernde rtilbage til det vilde liv sammen med ulvene. Det er så rørende, at læse at Buck finder den oprindelig kærlighed mellem ham og Thornton. Mit hjerte er lige ved at løbe væk, og sad med tårer i øjnene, da han blev dræbt af indianerne…

      Like

  1. Åh, rigtig god bedring til Isabel – stærkt at hun er med, på trods af sygdom. ❤
    Synes simpelthen at det er så fint, at I læser sammen (og samme titel) – perfekt mor&datter hygge. ❤

    Like

    1. Mange tak, søde Malene ❤ Hun vil så gerne være med, og hun nyder roen og fordybelsen.
      Det er lidt sjovt, da hun ved et tilfælde faldt over den samme bog, da vi var på biblioteket, også ville hun læse historien – så fint at hun kunne genkende titlen – syntes jeg:0) Går det frem ad med din læsning? ❤

      Like

      1. Hvor lyder det bare dejligt – godt at I hygger sådan om og med hinanden! 🙂 ❤

        Det går temmelig sløvt, men ak, jeg hygger mig gevaldigt! 🙂

        Du må sove rigtig godt søde!

        Like

  2. Nu får jeg helt lyst til at læse Oliver Twist 🙂

    Jeg har fået læst tre bøger og er på vej i seng om et øjeblik. Men har selvfølgelig en bog med ind til sengen, så jeg kan begynde at læse, så snart jeg vågner 😀

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    Like

    1. Det er også en god roman :0) Hvor er du god! Jeg er ikke så langt i min læsning, men tror også snart at jeg stopper for i dag. Det er lidt som om at den hektiske dag gør, at jeg har svært ved at finde ro og fokus. Så er det nok bedre, at sove et par timer og så stå op, og være top klar igen :0)
      Sov godt :0)

      Like

Leave a Reply

