Nye bøger i August

Featured image
Featured image

Books loved anyone who opened them, they gave you secruity and friendship and didn’t ask for anything in return; they never went away, never, not even when you treated them badly – by Cornelia Funke.

August måned er forlængst passeret, og nu er skønne september allerede godt igang. Dagene går så hurtigt, og jeg nyder hver og én, som er godt besat med skønne aktiviteter. I starten af september startede jeg i kandidatpraktik, som underviser på hf, og gymnastikken er også ved at starte stille op igen efter en lidt for lang sommerferie. August måned har også budt på en del skønne bogkøb, men jeg har været noget uheldig med næsten alle mine bestillinger, da der kun var to ud af syv bøger, som kom frem til min postkasse uden skrammer eller mærker. Selvfølgelig kan det ske, at der indimellem kommer en bog eller to, der har haft en hård rejse med posten, men fem bøger fra tre forskellige steder syntes jeg er lige i overkanten. Alle tre steder har været meget søde, og har sendt mig nogle nye bøger, men gav mig også lov til, at beholde eller give de andre væk til søde venner. Tak til de tre for god kundeservice! Som jeg skrev i forrige indlæg med nye bøger, så har jeg taget et par andre bøger med her, som stammer fra den lange periode, hvor jeg ikke fik skrevet om nye bøger.

For lidt tid siden læste jeg The Great Gatsby af F. Scott Fitzgerald, der måske ikke gav så stor indtryk på mig, som jeg ville ønske, men jeg har nu ikke opgivet, at læse flere af hans bøger. Jeg faldt over de syv smukke udgaver fra Penguin Books med flotte guld, sølv og sorte cover på Saxo, og besluttede mig for, at det var bøger som jeg var nødt til at have i min boglige skatkiste, og jeg glæder mig til at forsvinde ind i Fitzgeralds forfatterskab. Jeg har fået købt tre af bøgerne, hvor This Side of Paradise er Fitzgeralds første roman, hvis handling foregår før og under første verdenskrig. Jeg følger den flotte unge Amory, der rejser verden rundt sammen med sin mor indtil han er gammel nok til, at blive optaget på førskolen St. Regis i New England, hvor han senere kommer ind på Princeton. Læseren følger den unge og charmerende Amory gennem ungdommen og forelskelser i den farlige krigstid. The Beautiful and Damned er Fitzgeralds anden roman, der sætter sin begyndelse lige før første verdenskrig bryder ud, og strækker sig ind i den amerikanske Jazztid. Jeg følger det smukke og fortryllende par Anthony og Gloria, men krigen bringer svære tider med sig, hvor økonomien og det frie liv mindskes, og sætter parret på en hård ægteskabsprøve – mon ægteskabet overlever krigen, den store depression og økonomiske prøvelser? Den sidste af Fitzgeralds bøger, som jeg har købt i denne omgang, er Flappers and Philosophers: The Collected Short Stories of F. Scott Fitzgerald , der er en samling af noveller og eventyr, som Fitzgerald har udgivet gennem sit forfatterskab, og glæder mig til at fordybe mig i dem alle sammen.

En af de historiske perioder, som jeg er mest fascineret af er den russiske historie, som har mange store og betydningsfulde forfatter bag sig, som fx. Fjodor Mikhajlovitj Dostojevskij med Crime and Punishment og The Brothers Karamazov, Leo Tolstoy med romanerne Anna Karenina og War and Peace, og forfatteren Boris Pasternak, der skrev romanen Doctor Zhivago. Jeg er også meget fascineret af den sidste russiske tsarfamilie, så da jeg tilfældigt stødte på The Last Days of the Romanovs: Tragedy at Ekaterinburg af Helen Rappaport, klikkede jeg den hurtigt hjem. Rappaport har skrevet flere biografiske bøger om den russiske familie, som jeg bestemt skal kigge nærmere på. Hun fortæller levende og interessant om Romanov-søstrene, og de sidste dage i tsarfamiliens liv under første verdenskrig. Da jeg så den nye fine og smukke udgave af Alice i eventyrland & Gennem spejlet fra forlaget Lindhardt og Ringhof måtte jeg bestille den hjem til min samling. Den er så fin, skrøbelig og smuk med sin mørkelilla og gyldne farver med de originale illustrationer af John Tenniels.

Jeg har en lille ide om, at jeg godt kunne tænke mig, at læse bøgerne på Goodreads liste med The Banned books, hvor både Alice i eventyrland og Gone With the Wind af Margaret Munnerlyn Mitchell, figurerer på. Jeg har aldrig læst den episke fortælling om den unge og forkælede Scarlett O’Hara, men jeg set filmen, der kørte over tvskærmene for år tilbage. Romanen skildre slaveriet på mange planer, og livet i sydlige plantager under den Amerikanske borgerkrig i årene 1861-1865. Der er flere bøger på the banned book lists, som jeg allerede har læst, men der er også mange tilbage, som jeg endnu ikke har læst, hvor det også kunne være interessant at gå ind i, hvorfor de er blevet forbudte. Neil Gaiman er en fantastisk forfatter, og jeg har læst flere af hans fantastiske eventyr. Jeg bestilte bogen American Gods hjem, da jeg skulle bruge et citat fra bogen i en eksamensopgave, men jeg fik desværre romanen hjem i en pocket udgaven, der er noget mindre end de andre udgaver jeg har. Nu overvejer jeg at købe den rigtig udgave, da det irriterer mit øje, at de ikke passer sammen i størrelsen på min bogreol.American Gods er en mytologisk og magisk fortælling om overnaturlige væsner, der kun lever fordi, at nogen tror på dem. Nye Guder opstår, og det giver et sammenstød med de gamle Guder, hvor ex-fangen Shadow pludselig befinder sig midt i de hæsblæsende begivenheder.

De sidste tre bøger som jeg kort vil komme ind på er nogle af de bøger, som jeg har bestil i løbet af foråret, men ikke har vist frem på bloggen. Mit store fascinationsfelt er historiske romaner, og historiske perioder, og derfor har jeg også tilføjet bogen Henry VIII – Reformer and Tyrant af Derek Wilson. Henry VIII var en af de mest magtfulde og stolte regenter i renæssancen i Europa. Han troede på reformationen, og for at gennemføre sine planer fremstod han som en hård og tyrannisk hersker, men var det hele blot illusorisk? Historikeren Wilson undersøger realismen bag Henry VIII, og jeg ser meget frem til at læse bogen. The Postcard af Leah Fleming er endnu en historisk roman, der handler om en frygtelige familie hemmelighed, som Melissas far fortæller hende om på sit dødsleje i år 2002. Læseren rejser sammen med Melissa ind i en historisk tidslomme tilbage til 1930’ernes London, hvor Caroline lever et priviligeret liv sammen med sin tante Phoebe. Caroline føder en søn, som hun pludselig må overlade til tanten for, at begive sig ud på farefulde rejser under krigen, da hun skal udfylde en forudbestemt rolle. Sommernattens hemmeligheder af Lisa Kleypas er den sidste bog i dette skribleri. Bogen er den første roman i Wallflowers-serien, der handler om passion og kærlighed i 1800 tallets London. Jeg glæder mig til at læse om Annabelle Peytons kampe mod fattigdommen og magtfulde beundrer. Men formår hun, at holde familien fra at havne på fattiggården? Jeg glæder mig til, at forsvinde ind i 1800 tallets London, hvor jeg allerede nu fornemmer små penselstrøg fra Austens forfatterskabsånd. Som sædvanligvis blev det, der skulle have et lille kort indlæg til et noget længere et af slagsen, men jeg håber nu alligevel på at I har læst med, og at I måske finder mulig inspiration til kommende læsninger.

Har I købt nogle nye bøger fornylig? Kan I anbefale russiske romaner eller biografisk litteratur om den russiske tsarfamilie?

Featured image

6 thoughts on “Nye bøger i August

  1. Jeg skal simpelthen også have købt Fitzgerald med de covers, de er så flotte! Der er kommet et nyt pulp-inspireret cover af American Gods, som jeg tænker jeg skal have købt, synes det er super fedt (men jeg elsker også den slags!): https://www.saxo.com/dk/american-gods_neil-gaiman_paperback_9780062472106

    Og af russisk litteratur så kan jeg, hvis ikke du allerede har læst den, varmt anbefale The Master and Margarita af Mikhail Bulgakov. Det er en af mine absolutte yndlingsbøger ❤

    Like

  2. Jeg blev også forelsket i bøgerne med det samme, at jeg så dem. Tak, for linket. Det er også et super fedt cover!

    Jeg har ikke læst The Master and Margarita, men romanen kommer straks på listen. Tak, for anbefalingen❤️

    Like

  3. Skønne bøger! Jeg er simpelthen også så lykkelig for den fine nyudgivelse af ‘Alice i Eventyrland’. Den er så smuk. Og langt om længe, smuk på dansk også.

    Hvad russiske forfattere angår, kan jeg virkelig anbefale Gogol med ‘Petersburg Tales’. Turgenev har også skrevet de skønneste noveller, og russiske folkeeventyr er virkelig fan-tas-tiske!

    Like

    1. Mange tak. Ja, “Alice i eventyrland” er meget smuk nu også på dansk. Jeg syntes, at bogen er med som en af de smukkeste ved siden af BN!
      Mange tak for de russiske anbefalinger – jeg går straks i gang med at bestille hjem 🙂

      Like

Leave a Reply

