Nye bøger på reolen

Featured image
Featured image

The books transported her into new worlds and introduced her to amazing people who lived exciting lives. She went on olden-day sailing ships with Joseph Conrad. She went to Africa with Ernest Hemingway and to India with Rudyard Kipling. She travelled all over the world while sitting in her little room in an English village ― Roald Dahl.

Jeg går og pusler med lidt fornyelser til bloggen, og har helt glemt tiden, så mit indlæg er lidt forsinket i denne uge. Indtil at jeg får helt styr på det nye, så kan I læse lidt om mine nye bøger, som jeg ikke har fået skrevet om det sidste lange stykke tid. Jeg har dog alligevel skrevet en lille smule om de nye bøger, som jeg købte til min sommerferielæsningen, og som I finder Her. Jeg vil se, om jeg ikke kan genfinde vanen med, at få skrevet lidt om de bøger, som mit søde postbud kommer forbi med til mig, engang i måneden. Siden det sidste indlæg med nye bøger har jeg fået købt en masse nye bøger hjem, så jeg har her valgt at vise et lille udpluk, og så kommer der også et par stykker med i indlægget til september. Jeg fandt Pilgrimrejsen af Paulo Coelho i den smukke udgave, der passer så fint til gaveudgaven Alkymisten. Pilgrimsrejsen er Coelhos første bog, og er en autobiografisk skildring om, hvordan en Pilgrimsrejse til til Santiago de Compostela ændrede hans liv. Siden har Coelho set sit forfatter virke som et kald, og han har da ogå siden skrevet en hel række forskellige romaner. Pilgrimsrejsen er den første bog jeg vil læse af Coelho, så måske at jeg får et klarer billede af ham som forfatter inden, jeg læser hans andre romaner.

Jeg har længe haft et ønske om at læse The Call of the Wild af Jack London, og da jeg spottede denne fine udgave fra Puffin, vidste jeg at det var den helt rigtige. Londons klassiske eventyr er barskt og råt, hvor vi følger hunden Buck, som bliver stjålet fra sit hjem, og solgt som slædehund. Nu starter en hård tid, hvor Buck må kæmpe for sin overlevelse i et hårdt miljø med hieraki, kampe og vold fra hans nye ejer. Buck slipper fri af fangenskabet, men må flere grumme oplevelser igennem med forskellige ejere og deres opdragelsesmetoder. En legende bliver til i eventyret med hunden Buck, og jeg glæder mig til at læse om, hvordan legenden blev til. Jeg elsker The Wind in the Willowes af Kenneth Grahame, så da jeg faldt over den samme udgave fra Puffin klikkede jeg den med hjem. Jeg holder meget af dyrene i skoven, der tager på de finurligste eventyr. Jeg husker tydeligt eventyrene med Hr. Tusse, Hr. Muldvarp, Hr. Ræv og de andre karakterer, i tegnefilmsudgaven, som jeg har set mange mange gange, og ofte også ser næsten hvert efterår. Jeg har dog ikke læst eventyret siden, jeg var barn, så jeg glæder mig til at genfinde barndommens magiske skov. The Wind in the Willowes er en fin og sød fortælling, der sætter menneskelige værdier som morale og vendskab højt, som skildres i en fremstilling af det klasseinddelte britiske samfund.

Empress af Shan Sa var nok mest et cover køb, men handlingen lyder nu alligevel utrolig spændende på et eksotisk sted i det ældgammelt Kina. Jeg fandt Kvinder der forandrede verden af Maria Helleberg under et lille besøg i Bog & Ide. Det er en non-fiction bog, der levende beskriver store kvinders virke, som har forandret verden gennem tiden. Jeg er meget facineret af Hellebergs romaner, så jeg glæder mig meget til at læse denne bog. De næste fire bøger har jeg købt passer til min samling i Penguin English Library serien. Der er så bare den lille irriterende ting, at forlaget har valgt at skifte covermateriale til en slags pap-ting, hvilket er rigtig træls, da de så ikke passer 100% til de andre bøger, som jeg har. Jeg overvejer, om jeg skal fortsætte min samling eller droppe at købe flere bøger i udgaven, da de nye pap-agtige covere er meget sart og bliver hurtige grimme i coverets ellers så smukke og fine farver.

De fire bøger jeg købte er Middlemarch af George Eliot, North and South af Elizabeth Gaskell, The House of Mirth og Ethan Frome af Edith Wharton. Jeg glæder mig meget til at læse dem alle, men særligt glæder jeg mig til, at læse om Ethan Frome, som efter sigende skulle være en rigtig god og spændende fortælling, men kort lille sag. Jeg ser nu også frem til, at læse Middlemarch, der er en historisk roman, som sætter handlingens begyndelse i 1829. Det er en roman med mange subplots, hvor læseren følger den unge Dorothea Brooke. Det er en meget feministisk roman om, hvordan en tænkende kvinde bliver fanget i ægteskabets lænker, som forhindrer hendes fremgang og mange planer for fremtiden. Jeg glæder mig til at læse romanen, men også til at se BBC’s serielle filmatisering af romanen fra 1994. Jeg holder meget af at læse klassiske værker, og jeg har et lille håb om at nå at læse mange flere inden året rinder ud.

Det var så en lille fremvisning og beskrivelse af nogle af de bøger, som jeg har købt inden for de sidste måneder. Jeg glæder mig til at læse dem, og rejse med ud i verden på eventyr mens jeg sidder under varme tæpper med en varm kop te mens regnen og blæsten tager til i efterårets stille begyndelse. Har I fået købt og læst nogle spændende bøger i løbet af sommeren?

Featured image
Featured image

12 thoughts on “Nye bøger på reolen

  1. Dejlige bøger! Jeg er selvfølgelig meget spændt på at høre om Shan Sas bog og undrer mig lidt over, hvorfor jeg dog ikke har den i min samling 😉

    Jeg er spændt på at se hvilke fornyelser du pusler med 🙂

    Like

  2. Ja, det er ud fra bogen “Kvinder der forandrede verden” 🙂
    Det har Penguin nemlig! De er så fine og smukke, som du skriver, men bare rigtig øv, at de har ændret coverne til den pap-agtige udgave. De andre var ellers så gode 🙂

    Like

Leave a Reply

