NY Times “By the Book” tag

Featured image
Featured image

Reading was my escape and my comfort, my consolation, my stimulant of choice: reading for the pure pleasure of it, for the beautiful stillness that surrounds you when you hear an author’s words reverberating in your head – by Paul Auster

Det er ved at være lidt tid siden, at jeg blev tagget af Kirsten fra bogbloggen Læsehest med fantasy til at besvare spørgsmålene i NY Times “By the Book” tag, så nu er det vidst ved, at være på tide. Det er dog bevidst, at jeg har valgt at vente lidt med at besvare spørgsmålene, da der var så mange, der besvarede tagget med kort tids mellemrum. Jeg elsker at læse om andres læsevaner og bøger i bogtags, da det er så hyggeligt og man kommer lidt tætter på personen bag bloggen, så jeg vil gerne lege med. Jeg vil forsøge at besvare alle spørgsmålene, og hvis der nu er nogen af jer, som sidder derude, der ønsker at vide mere om en bog eller har andre spørgsmål, så skriv endelig og spørg! Tak, til Kirsten for tagget.

Hvilken bog er der på dit natbord?
Jeg har en del bøger på mit natbord. De fleste af dem er nogle, jeg læser højt for min datter og dem hun læser for mig. Lige pt er det kun The Lie Three af Frances Hardinge, som er min. Jeg startede på at læse bogen helt tilbage ved Readathon i april, men har endnu ikke fået læst ret meget i den. Det er meningen, at jeg skal læse lidt i bogen, hver aften inden jeg lægger mig til at sove, men det er sjældent at jeg overhovedet når så langt, da jeg ofte falder i søvn lige så snart, jeg rammer min hovedpude.

Hvilken bog var den sidste, du læste, som du vil betegne som fantastisk?
Jeg syntes, at der har været meget langt i mellem de bøger, som har fået mig til at glemme verden omkring mig, men i juli har jeg læst intet mindre end to bøger, der fik mig til at glemme tid og sted. Det er to vidt forskellige bøger og genreformer nemlig Vindens skygge af Zafón og Heksens kald af Mette Sejrbo. Det er lidt vildt for den sidste bog jeg læste, som var helt fantastisk var Alt det lyst vi ikke ser af Anthony Doerr, og det er jo næsten et år siden.

Hvis du kunne møde en hvilken som helst forfatter – død eller levende – hvem ville det så være? Og hvad kunne du tænke dig at vide?
Hmm, det ved jeg endelig ikke. Det er ikke så meget forfatteren, men bøgerne, der interesserer mig. Men hvis jeg nu skal give et bud må det være Jane Austen eller Neil Gaiman.

Hvilke bøger vil man blive overrasket over at finde på din bogreol?
Det syntes jeg er lidt svært at svare på, da jeg har mange bøger og mange forskellige genre stående på mine hylder. Men måske man ville blive overrasket over, at jeg har et par bøger om blomster. Jeg er ikke så godt til det der med blomster og haver, og den slangs eller retter til at holde liv i dem, men jeg bor også i en lejlighed på 2 sal. Bøgerne er da også nogle, som jeg har arvet efter min far, så jeg passer godt på dem.

Hvordan organiserer du dine bogreoler?
Det er meget blandet i mine bogreoler. Det skyldes, at jeg ikke helt kan blive enig med mig selv om mine bøger skal organiseres efter forlag eller forfattere. Jeg syntes, at det ser rigtig pænt ud at bøgerne er samlet under forlag og udgave, hvis der er mange fra samme forlag, da det giver sådan en pæn ensformighed langs de mange bogrækker. Så de fleste af mine bøger står nok organiseret under forlag.

Hvilken bog har du altid haft en intention om at læse, men aldrig kommet i gang med? Er der bøger du er pinligt berørt over ikke at have læst?
Der er flere bøger, som jeg rigtig gerne har villet læse længe, men ikke rigtig kan komme i gang med. Det er nogle af mine klassiske murstensromaner som Anna Karenina af Lev Tolstoj, Clarissa, or, the History of a Young Lady af Samuel Richardson og Ulysses af James Joyce. Der er egentlig ikke nogen bøger, som jeg er pinlig over ikke at have læst, men måske nærmere irriteret over ikke at have læst endnu. Det er særligt The Three Musketeers af Alexandre Dumas, som jeg startede på under en Readalong, men desværre aldrig nåede ret langt i. Men jeg skal nu nok komme efter det på et tidspunkt, når jeg har samlet lidt mod.

Skuffende, overvurderet, bare ikke god: Hvilken bog føler du, du burde kunne lide, men det modsatte skete? Kan du huske den sidste bog, du lagde fra dig, uden at færdiggøre den?
En af de bøger, der har skuffet mig allermest er Marina af Carlos Ruiz Zafón. Jeg havde hørt så meget godt om forfatteren, og glæde mig virkelig til at læse noget af ham, men hold da op, hvor blev jeg både skuffet og skræmt over bogens handling, der var lige en tak for uhyggelig til mig. Men jeg læste dog bogen færdig alligevel. Jeg har fornylig læst endnu en bog af Zafón nemlig Vindens skygge, som nævnt tidligere oppe, og hold da op sikke en fantastisk bog!

Hvilken slags historier bliver du draget imod? Hvilke gør det modsatte?
Det bedste jeg ved er historiske romaner krydret med spænding og gerne en smule kærlighed eller flirt. Ellers holder jeg også meget af at læse klassiske værker, på trods af at de ikke alle sammen er lige gode, men da jeg ser læsningen af disse bøger som min literærer dannelse og byggesten i min viden har jeg med tiden lært, at holde meget af bøgerne både for det de fortæller og kan. En god fantasy er da heller ikke af vejen! Der gemmer sig langt mere i mange af fantasy bøgerne end blot det, at være en god fortælling. Bøger, som jeg finder værst at læse er af genrene kogebøger, bibliografier og ordbøger. Det bliver simpelthen bare alt alt for tørt og kedeligt.

Hvis du kunne få statsministeren til at læse en bog, hvilken skulle det så være?
Hvis jeg kunne anbefale statsministeren en bog, så ville det helt klart være Not for Profit: Why Democracy Needs the Humanities af Martha C. Nussbaum. Det er en bog, der tager fat om de virkelige vigtige elementer i, at et samfund, der alene styres ud fra, at skulle profilerer med store grønne tal på bundlinjen aldrig ville kunne fungere, hvis vi stadig ønsker at holde fast i velfærdsstaten og menneskelige værdier. Nussbaum beskiver enestående og meget pædagogisk, hvor vigtigt det er at lære de humanistiske fag og værdier fra den tidlige barndom. Det er en fantastisk non-fiktion bog!

Hvad planlægger du at læse næste gang?
Åh, der er så mange bøger, som jeg gerne vil læse, men tiden går bare alt for hurtig. Men den næste bog, som jeg regner med at starte på er To år, otte måneder og otteogtyve nætter af Salman Rushdie. Det er et anmeldereksemplar fra forlaget Gyldendal, og det er en bog, som jeg ser meget frem til at læse! Jeg har læst en del af Rushdies værker, og jeg er fortryllet af hans komplekse skrivestil, brugen af magiskrealisme, og mange eventyrlige måder at få sine budskaber igennem på. En af mine ynglings romaner er Grimus, som jeg også har anmeldt på bloggen her. Jeg har også planer om snart at læse Forbandede kærlighed af Colleen Hoover og The Darkest Part of the Forest af Holly Black.

Det var så mine svar på de ti spørgsmål. Det var super hyggeligt, at besvare tagget, og jeg håber at mine svar giver et lille indblik i, hvem jeg er som læser og hvilke bøger, som jeg har stående i mine efterhånden overfyldte bogreoler. Jeg ønsker ikke, at taggen nogen bestemt, men jeg tagger alle, som har lyst til at lege med.

Featured image
Featured image

2 thoughts on “NY Times “By the Book” tag

    1. Det ville være helt fantastisk, hvis han engang kom til Danmark! Jeg tror desværre, at vi kommer til at vente en rum tid, men så kan vi læse nogle flere af hans fantastiske bøger i mellemtiden 🙂

      Like

Leave a Reply

