Sommerferie, sommerlæsning og nye bøger

Featured image
Featured image

“But especially he loved to run in the dim twilight of the summer midnights, listening to the subdued and sleepy murmurs of the forest, reading signs and sounds as a man may read a book, and seeking for the mysterious something that called — called, waking or sleeping, at all times, for him to come – By Jack London.

Sommeren er over os, og min sommerferie er allerede godt i gang. Dagene går dog hurtigere end jeg næsten kan følge med til, og jeg syntes ikke, at jeg når alt det, som jeg gerne ville. Jeg har eksempelvis længe gerne ville skrive dette indlæg om sommerbøger, men bedre sent end aldrig, ik. Det er ved at være længe siden, at jeg har fremvist mine nye bøger, og det er da også blevet til en hel del bøger siden sidste fremvisning, men her i dette lille skribleri vil jeg vise jer de bøger, som jeg har købt hjem til sommerferielæsning. Jeg er dog allerede klar over, at jeg næppe får læst dem alle, da jeg også har et par anmeldereksemplar, som jeg skal have læst, og et par opgaver, som også gerne skulle skrives her i løbet af sommeren. Men så gemmer jeg de bøger, som jeg ikke når til en anden lejlighed.

Lige nu er jeg ved at læse Vindens skygge af Carlos Ruiz Zafón, som jeg har hørt så meget godt om. Jeg faldt uventet over den i Bog&Ide, og jeg vidste bare at bogen måtte med mig hjem. Den første bog, som jeg læste af Zafón var Marina, som jeg fandt meget besar og alt for skræmmende til min læsende øjne. Jeg er nu et godt stykke inde i Vindens skygge, og jeg er fanget! Bogen handler om den unge Daniel, der får en helt enestående oplevelse, og han er en af de få mennesker, som besøger De glemte bøgers Kirkegår. Her får han lov til at finde én bog, som han skal værne om resten af livet. Denne sjældne bog hedder “Vindens skygge”. Romanen er bare ikke en helt almindelig roman, og snart hvirvles Daniel ind i labyrintiske gange af farlige begivenheder med uventede gåder om én hentglemt forfatter. Det er næsten alle eksemplarer fra forfatterens hånd, der er blevet distureret, så der findes meget meget få eksemplarer tilbage af forfatterens hånd. Denne mystiske person er nu også ude efter Daniels bog.

Jeg har ikke planlagt en egentlig læseliste, men læser bøgerne efter her og nu lyst. Jeg har dog allerede lange øjne efter den næste bog, som jeg gerne vil læse. Det bliver nemlig eventyret om Peter Pan af J.M. Barrie. Det er en bog som jeg synkron læser med min veninde Michala, og jeg glæder mig meget til at starte på eventyret. Jeg har aldrig læst det originale eventyr om drengen, der ikke ville være voksen, men kun set Disneys tegnefilms vision, så jeg glæder mig til at begive mig ud på flyvende rejser sammen med Peter Pen. Jeg har også købt den første bog i Outlander-serien, der er inden for den historiske fiktion. Jeg kender ikke så meget til serien, men har læst mange rosende ord om de første bøger i serien, som også er filmatiseret, hvilket ikke er så dårligt, da jeg efter end læsning så kan kaste mig over tv-serien. Ravnenes hvisken har jeg også købt til en rigtig god pris, og da jeg har læst og hørt så meget godt om bogen, der er den første af tre, glæder jeg mig nu også meget til at begive mig ind i Sølvstens fantasy univers.

Under min eksamenslæsning har jeg for vane at trøste købe mange mange bøger. Så det var en tidlig morgen at jeg klikkede Forbandede kærlighed ned i kurven på Plusbog. Jeg trænger så meget til at læse en rigtig god bog, som jeg ikke kan lægge fra mig, og håber på at Hoover kan indfange mig, og ydermere har bogen et meget flotte cover. De fleste af mine sommerbøger er af fantasy genren, men det lidt sjove er at købene overhovedet ikke er bevidst i forhold til genre, hvilket er lidt morsomt. En af de bøger som jeg også glæder mig meget til at læse er The Darkest Part of the Forest af Holly Black. Bogens ydre er så fin og siderne er perforerede på smukkeste vis, der er med til at give bogen en særlige finesse, som jeg syntes understreger bogens handlingssted. Jeg kender ikke så meget til forfatteren eller handlingen udover, at det er noget med feer og én dreng, der ligger i en glaskiste i skoven. Jeg bestilte bogen hjem ud fra coveret og bogens bagsside, men uh, jeg tror eller rettere håber at bogen er super god. Den tredje sidste bog jeg har købt er også i fantasy genren – nemlig A Court of Thrones and Roses af Sarah J. Maas, som jeg alene har købt udfra andre bogbloggeres positive anmeldelser af denne bog og den næste bog i serien. Fortælling handler også om feer, mørke skove og masser af farefulde eventyr, som jeg ser frem til at læse en sommeraften.

The Mystery of the Clockwork Sparrow er en bog som jeg har fået anbefalet på Goodreads af en anden bogblogger. Romanen er den første bog ud af fire, og er en slags detektiv fortælling med mystik og spænding i den finere del af samfundet. Handlingen foregår i et modehus fyldt med lækkerier, de fineste hatte, dyre parfumer og mysterier. Bogen har mange fine illustrationer, som jeg glæder mig til at kigge nærmere på under læsningen. Så er vi nået til den sidste roman i bunken, som er Arvingen af Simona Ahrnstedt. Denne er en kærligheds- og samtidsroman, som ligeledes er den første i en ny serie, der handler om familien De La Grip, der lever i overklassen. Datteren Natalia har sat sig et stålfast mål om at opnå farens anerkendelse, og vil ikke affinde sig med at blive affejet og skånet fordi hun er en kvinde. Bogen handler om kønskamp, magt, forbudt kærlighed og hævn – en spændende og lækker roman til stranden, hvis solen ellers snart titter frem bag de mørke og regnfulde skyer. Her til slut ønsker jeg jer alle en skøn sommer, og håber at I får læst nogle mystiske, spændende og lækre bøger.

Hvilke bøger har I planer om at læse i sommerferien? Kender I nogle af de bøger som jeg har valgt? I såfald, hvad syntes I så om dem?

Featured image
Featured image

9 thoughts on “Sommerferie, sommerlæsning og nye bøger

  1. Åh, Vindens skygge er så god! Jeg har planer om at købe efterfølgeren inden længe. Hvis den bare er halvt så god som den første bog, så bliver det en god læseoplevelse 🙂

    Jeg håber på at gå i gang med Anna Karenina samt at få læst Room, Life of Bees og muligvis også Dronningens nar.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    Like

    1. Jeg er også meget fanget, og bogen bliver mere og mere spændende som siderne vendes.
      Sikke en god sommerferie læselist du har 🙂 Jeg har også gerne ville læse Anna Karenina længe, men den er så tyk at jeg endnu ikke er kommet længere end at kigge på bogen på hylden 😉

      Like

  2. Kender ikke så meget til dine valg – men det lyder som en spændende stak! Jeg læser i øjeblikket Mansfield Park af Jane Austen og forsøger også at indhente lidt på de fagbøger jeg har købt i foråret, men endnu ikke haft tid til at fordybe mig i. Jeg er ved at være færdig med en spændende bog om børn – ‘klog er noget, man øver sig på’. Der opstår nogle fede øjeblikke hvor jeg som mor og som lærer, pludselig får redskaber til at træffe andre valg, eller bliver bakket op i de valg jeg normal træffer. Så det er fedt! 🙂

    Like

    1. Mange tak, Nanna – jeg glædermig også meget til at læse bunken 🙂
      Åh, jeg bør i virkeligheden også læse mere af Austen, end jeg har gjort – måske et læseprojekt til det nye år.
      Det lyder virkelig fedt!! Er det bøger du anmelder på bloggen? 🙂

      Like

      1. Jeg begyndte først på Austen for 2 år siden og har brugt det som en sidelæsning til at det ‘nutidige’. Det har været fedt. Mansfield og Lady Susan er min to sidste værker. Så har jeg været igennem dem alle.

        Jeg er ikke så god til at anmelde faglitteratur på bloggen. Jeg føler der skal noget mere viden til at kunne forholde sig til teorien og videnskaben. Men jeg tror nu godt jeg kunne finde på, at anmelde især den her, fordi den er så relevant for alle. Også ‘ikke-fagfolk’!

        Like

  3. Hvor er du sej! Jeg tror kun, at jeg har læst en enkelt Austen bog og det er “Stolthed og fordom”. Jeg har tilgengæld købt mange Austen bøger af samme slags, da de er små smukke, men også i håb om at jeg snart får taget mig sammen til at gå i gang:)
    Ja, du har ret i at det er svært at anmelde fagbøger, men hvis du kaster dig ud i den du læser nu, så læser jeg i hvert fald spændt med!

    Liked by 1 person

  4. En dejlig stak du har fået samlet dig, og en masse gode bøger derimellem. Spændt på at se hvad du syntes om ACOTAR 🙂

    Like

Leave a Reply

