Nye bøger købt mellem årskiftet

Featured image
Featured image

Jeg vil som det første blogindlæg her i det nye år vise mine nye litterære køb frem, da jeg ikke nåede det inden udgangen af det gamle år, og der er også kommet et par ekstra til her i starten af det nye år. Jeg sveder i øjeblikket over de afsluttende semester eksaminer, men glæder mig til at januar forhåbelig overstås med en god følelse i maven. Men nu til mine fine bogskatte. Jeg har længe ønsket mig den smukke udgave af Alkymisten af Paulo Coelho, så den klikkede jeg hjem som en lille nytårsgave til mig selv. I slutningen af december bestilte jeg den fine samling His dark materials af Phillip Pullman, som har allerede har fundet sin faste plads på boghylden ved siden af Four Tales. Jeg glæder mig til at forsvinde ind i Pullmans magiske og fantastiske verdener endnu engang. Til jul havde jeg været beskeden med mine boglige ønsker, og ønskede mig kun The Adventures of Tom Bombadi af Tolkien, som jeg fik af min søde mor. Jeg har eventyret i en paperback samling, men da jeg så den fine lille udgave i min lokale Bog&Ide faldt jeg næsten helt i staver, og skrev den straks på min ønskeseddel.

Jeg har vidst nævnt et par gange, at jeg er meget betaget af historiske romaner, og særligt de af Ulrik Langen. Så Den Afmægtige – en biografi om Christian 7 røg med i klikkeriet som nytårsgave, og jeg glæder mig rigtig meget til, at jeg kan finde roen til at fordybe mig i de farverige historiske billeder Langen maler frem i sine historiske værker. Ind i mellem er jeg heldig og vinde fine bøger i bogkonkurrencer, og jeg var så heldig at vinde Oceanet hvor grusvejen endte af Neil Gaiman. Den har jeg hørt mange fantastiske ord om, og er en bog som jeg snart må læse. Jeg købte Den litterære bevidsthed. En kognitiv teori om tankens og sprogets oprindelse af Mark Turner, som jeg i øjeblikket bruger i en eksamensopgave, hvor jeg skriver om The Waves af Virginia Woolf. Meget interessant, men også humoristisk teori om at menneskets hverdagsbevidsthed er litterær, hvor vi danner narrative strukturer i den førsproglige fase. Meget interessant med gode og sjove eksempler. Den sidste dag på studiet i december var jeg en tur i Studenterboghandelen, hvor jeg forelskede mig i den fine pink/lilla udgave af Den tragiske historie om doktor Faust af Christopher Marlowe, som jeg glad fik med hjem i en lille orange pose.

Forlaget Jentas har været så søde at sende mig gave-eksemplar af Dø igen, som jeg har læst de første 100 sider af. Den virker indtil nu meget spændende, men også lidt uhyggelig som en krimi nu skal. Jeg glæder mig til at læse den færdig, men det bliver nok først til februar. Forlaget sendte mig også Jeg er døden af Chris Carter, men har ikke haft tiden til at læse den endnu. Carter er en eftertragtet krimiforfatter, og jeg håber på at læse flere af hans bøger i løbet af året. Endnu engang var jeg heldig i en af de fine bogkonkurrencer, hvor jeg vandt Leoniderne af Nanna Foss, der er anden bog i Spektrum-serien. Man kan jo ikke læse toeren før man har læst etteren, så da jeg gik en hyggerunde i Bog&Ide fandt jeg Geminiderne, som jeg måtte have med hjem. Jeg har læst en del anmeldelser om de to første bøger, og glæder jeg mig også til at læse dem i løbet af året.

De sidste fem bøger, som jeg har købt hjem i slutningen af november og i december er The Wardstone Chronicles af Joseph Delaney, hvor jeg har læst den første bog for et par år siden. Bogen opslugte mig helt i sine magiske skildringer, hvor jeg forsvandt ind mellem linjerne, og kunne ikke stoppe før at sidste side var vendt. Jeg har længe ønsket mig bøgerne, og valgte at bestille dem hjem på engelsk både pga. pris, men også det fine støvcover. Men jeg er dog alligevel ikke helt tilfreds for nu kæmper jeg med at finde frem til det sjette bind i serien, og det er nærmest umuligt at opdrive med det samme design, der passer med resten af bøgerne. Jeg må lede videre med tiden. Det var så de nye bøger, som jeg havde at vise jer i denne omgang, men der kommer sikkert snart flere til, og et nyt indlæg engang i februar.

Har I købt eller bestilt nye bøger? Kender I The Wardstone Chronicles?

Still round the corner there may wait
A new road or a secret gate
And though I oft have passed them by
A day will come at last when I
Shall take the hidden paths that run
West of the Moon, East of the Sun.
af J.R.R. Tolkien

Featured image
Featured image
Featured image

4 thoughts on “Nye bøger købt mellem årskiftet

  1. Wardstone Chronicles er virkelig en skøn serie! Jeg forelskede mig i dem da jeg fandt bog 1 på dansk på biblioteket for noget der ligner 10 år siden, og bog to er simpelthen den mest nervepirrende og uhyggelige bog ever!

    Like

  2. Jeg blev også helt fangede, da jeg læste den første bog! Kunne slet ikke lægge den fra mig igen. Jeg tror at jeg måske har læst bog 2 eller noget af den, men kan ikke rigtig huske noget eller hvorfor jeg måske ikke læste den færdig. Så vil jeg glæde mig rigtig meget til, at jeg skal læse den!

    Like

  3. Så mange fine bøger! ❤
    'Alkymisten' er SÅ god og den udgave er bare så evigt fin! :')

    Jeg har endnu ikke købt nogle bøger i år, men det kommer nok før eller siden.

    Like

Leave a Reply

