Min udvalgte bogbunke til Dewey’s Readathon efterår 2015

Featured image
Featured image

I morgen er det igen tid til Dewey’s Readathon, der sætter sin begyndelse kl. 14 og 24 timer frem, hvor alle bogelsker har mulighed for at fordybe sig i 24 timers læsermarathon, og dele deres læserglæde med andre bogelsker på de sociale medier. Jeg har haft og er i en hård periode, men jeg vil nu alligevel prøve, at nyde ét døgn fyldt med hygge og fordybelse i litteraturens eventyrlige og brogede verdener. Jeg har haft meget svært ved, at beslutte mig for de helt rigtige bøger, men jeg tror, at dem jeg nu har udvalgt passer lige til mit læsertempo og humør. I forårets Readathon var mit første læsermarathon, og jeg har siden glædet mig meget til endnu engang, at kunne tilbringe 24 timer i bøgernes tegn i dette efterårets Readathon sammen med andre bogelskere verden over.

Jeg har endnu ikke besluttet, hvilken rækkefølge jeg læser bøgerne i, og de fleste af dem er forholdsvis korte og letlæselig. Det samlede antal bogsider kommer dog alligevel op på 1676 sider, men jeg regner ikke med at jeg når, at læse alle de mange sider – det er nu alligevel rart at have noget, at vælge i mellem, når nattetimerne bliver for lange. Jeg har endnu ikke besluttet, om jeg læser alle de 24 timer eller om jeg holder en lille pause på et par timer til en lille lur. Jeg har sørget for, at der er fyldt godt op i skabene med alle mulige former for lækkerier, men vigtigst er min kakao kaffe og te. Jeg kommer vist ikke til, at mangle noget…

Jeg glæder mig til, at krybe under varme uldne tæpper om eftermiddagen med en bog og en kop varm te med mine to katte ved fødderne, og min datter i den anden ende af sofaen for, at forsvinde ind i en anden verden for en stund. Mine udvalgte bøger er meget blandede genreformer med eventyr, historie, modernistiske træk og magisk elementer. Jeg har længe gerne ville læse De usynlige byer af Italo Calvino, og jeg ser frem til at forsvinde ind i hans labyrintiske gange med mange forgreninger i metafiktive universer med postmodernistiske træk. Jeg har hørt mange rosende og fortryllende ord om George Eliot, og har også en del af hendes bøger til at stå på mine hylder, men jeg er endnu ikke nået til, at læse nogle af dem. Så jeg har udvalgt Silly Novels by Lady Novelists af Eliot, der er en lille novellesamling, som jeg ser meget frem til, at fordybe mig i. Det næste værk kender jeg ikke, og kom til at købe bogen for dens fortryllende forside på dustcoveret – hov det sker ofte at jeg falder i fælden – som er meget smukt. Det er bogen The Grimm Legacy af Polly Shulman, og jeg er spændt på, hvad bogen gemmer mellem de eventyrlige sider.

Jeg har ofte nævnt, at min fortrukne genre er historiske romaner, og jeg har ved dette Readathon også inddraget en lille en af slagsen nemlig Tine af Herman Bang, der sætter sin handlingsbaggrund under krigen i 1864. I starten af sommeren købte jeg eventyrsamlingen Four Tales af Philip Pullman med de fineste små illustrationer af Peter Baily. Den flotte og eventrylige bog har jeg tænkt at dele op, så kan jeg nuppe et lille eventyr, når øjnene og hovedet bliver trætte. Min sidste bog i Readathon stakken er Inside Out & Back Again af Thanhha Lai. Denne er en roman, der er skrevet på vers, og danner en historie om forfatterens barndom, hvor familien måtte flygte fra deres hjem i Vietnam, da hun var ti år. Bogen har vundet National Book Award for Young People’s Literature og Newbery Honor. Jeg ser frem til, at følge familien og Lais skræmmende rejse til et ny land med nye og ikke mindst fremmede mennesker.

Jeg ser frem til ét døgn med fordybelse, hjemmehygge og hyggelige snakke rund om på de sociale medier med andre bogbloggere og bogelskere. Det er så hyggeligt, at læse sammen og heppe på hinanden, men også med små snakke om de mange forskellige bøger, der læses. Jeg deler min læsning her på bloggen og på bloggens Facebookside, hvor jeg gennem de 24 timer opdater løbende med billeder og mine fremskridt, forundringer og tanker, men I kan også finde mig på Instagram og Twitter, hvor jeg også vil prøve at lægge små billeder og tanker op. Jeg glæder mig til, at følge jer alle i denne hyggelige læsestund!

Featured image
Featured image

6 thoughts on “Min udvalgte bogbunke til Dewey’s Readathon efterår 2015

Leave a Reply

