Koncentration, afstresning og terapi

Featured image
Featured image

Jeg elsker at slappe af med en god kop kaffe og en skøn bog, og er noget af det jeg ynder allermest efter en lang dag, men inden for det sidst halveårs tid er jeg blevet god til at lade tankerne slippe og slappe af med de nye malebøger for voksne. Jeg købte min første malebog Kunstterapi – Glasmosaik op til mine eksaminer i vinters, hvor jeg havde brug for at slippe tankerne fra de mange timers læsning. Siden er der kommet flere til, og jeg nyder at tage dem frem også når jeg skal hygge og male med min datter. Jeg syntes at det er helt fantastisk, at der er kommet fokus på malebøger til voksne, da det er meget befriende at lade den omgivende verden forsvinde for en stund og glide ind i farver, mønstre og skønne figurer.

I min eksamenslæsning på mit afsluttende semester ved bachelordelen på litteraturvidenskab har jeg ikke kun brugt mine terapimalebøger til afstresning inden sengetid, men også til at skabe koncentration til de mange timers læsning og opgaveskrivning. Jeg har haft en periode, hvor jeg kun har kunne holde min koncentration ca. ti minutter af gangen og det kommer man jo ikke ret langt med, og dagene bliver så frygtelige lange. Jeg endte med at blive meget stresset over alt det jeg burde læse, men som jeg bare ikke magtede og ikke kunne finde koncentrationen til. En formiddag blev jeg frustreret og satte mig til at male i stedet. Efter en halvtimes maleri og hygge gik jeg igen igang med pensum, og jeg kunne holde koncentrationen næsten tre timer inden jeg igen trængte til en lille pause. Jeg bruger nu malebøgerne på mange måde, men de er helt bestem blevet en del af mine faste rutiner i mine eksemensperioder, og vil helt sikkert blive taget i brug i løbet af sommeren, men også når jeg starter på kandidaten på litteratur til september.

Jeg har lige fået Enchanted Forest med posten, og det er en bog jeg har ventet længe på. Malebogen er fyldt med hemmeligheder, magi, symboler og nøgler til at låse porten op til det fortryllede slot, der måske gemmer på en skat. En sand rejse i farvernes og eventyrenes rige med mange timers fordybelse. Det eneste jeg nu mangler til min lille farve samling er en guld og sølv tusch for at skabe den helt rigtige fortryllelse, når jeg begiver mig ind i den fortryllede skov og dens mange finurlige hemmeligheder.

Hvad gør I, når i skal finde roen og koncentrationen frem? Og har i særlige rutiner til at skabe koncentration i stressede perioder?

Featured image
Featured image

4 thoughts on “Koncentration, afstresning og terapi

  1. Jeg er også helt vild med at slappe af med en malebog, de er så dejligt at kunne slippe alt omkring sig og ikke bekymre sig om andet, end at få farverne til at spille 🙂

    Like

  2. Jeg fikk min første fargebok i bursdagsgave, og det er tydelig at jeg trenger å jobbe litt med tålmodigheten. Det er så uvant å jobbe med ting man ikke kan skyndte seg med, det tar liksom den tiden det tar. Men det er veldig hyggelig, og perfekt lydbokselskap. Jeg har ikke følt at jeg har trengt det, for jeg er ganske glad i å tegne selv, men dette er jo noe helt annet!

    Mitt stalltips når fokuset mangler og jeg ikke klarer å sette i gang er å lage tankekart. Gjerne med mange fine farger. Jeg jobber ikke så nøye med det, men da får jeg jobbet meg inn i stoffet og begynner ofte å se nye vinkler og sammenhenger. Jeg begynte med det for to år siden, og merket det godt på resultatene – både karaktermessig, og at kunnskapen henger mye bedre igjen etterpå. Det er jo et barneskoletriks, men det funker veldig bra!

    Like

    1. Det kræver bestemt en hel del tålmodighed at farve tegningerne, og jeg kan godt bruge mange dage på at farve bare én af tegningerne, men det er fantastisk.
      Det er dejligt at hører at du også får gode resultater ud af at male. Det er en fin måde at skabe koncentration og ro på:-)

      Like

Leave a Reply

