The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making af Catherynne M. Valente (#Fairyland 1)

Featured image
Featured imageThe Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making af Catherynne M. Valente fra forlaget Feiwel and Friends 2011 på 247 sider. Læst på engelsk.

The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making er en eventyrlig fortælling om pigen September, der aften efter sin tolvårige fødselsdag får besøg af Den Grønne Vind, der viser sig som en mand i én grøn jakke. Han har et særligt ærinde, og er fløjet bestemt til det hus, hvor September bor. Han vil tage hende med til Eventyrlandet, som han ved har brug for en særlig pige, der har en særlig indsigt, og vilje til at redde ikke kun Eventyrlandet, men også de fantastske eventyr, så de ikke forsvinder for alle børn i verden. Jeg flyver sammen med September og Den Grønne Vind, uvidende afsted på ryggen af en leopard, men ved portalen til Eventyrlandet må de skilles, og nu er hun på egen hånd, da Den Grønne Vind ikke må komme ind i Eventyrlandet. September kommer ud på mange farefulde rejser rundt i Eventyrlandet, hvor hun befrier drengen Lørdag og redder én lille fe-pige fra en frygtelig skæbne. September blive tvunget ud på en særlig opgave, og i sit møde med Eventyrlandet kæmper hun for at redde sine venner og sig selv fra den onde The Marquess.

September bor alene med sin arbejdende mor efter at hendes far er draget i krig. Hun opsøges at den Grønne Vind, og han tager hende med til indgangen til Eventyrlandet på én flyvende leopard. Under turen lære September om de særlige regler og love i Eventyrlandet, og at hun skal passe på en ond pige, som vil kaldes The Marquess. De første karakterer hun møder i Eventyrlandet er tre hekse, som kan spå fremtiden ved at brygge en særlig eliksir, men The Marquess har taget den ene hekseske, og nu kan de ikke længere bruge deres kræfter til ret meget. September lover at skaffe skeen tilbage, og hun drager videre ind Eventyrlandet. Hun møder én drage, og de begiver sig sammen ud i Eventyrlandet, og da September bliver forlangt op til The Marquess følger dragen trofast med. Den lille herskerinde prøver at lokke September ind i sin magt, men hun lader sig ikke uden videre lokke, så The Marquess må tvinge hende ud på én særlig opgave, men har kun syv nætter til at finde frem til en særlig kiste.

The Green Wind held out his hand, snug in a green glove, and September took both his hands and a very deep breath.

På vej ud af slottet ser September en dreng låst inde i et bur. Denne dreng er en eventyrdreng, og er en art af vandfolket. Han er meget ulykkelig, men da hun ønsker at befri ham vil han først ikke med. Hun får ham dog alligevel ud af buret, og jeg drager nu sammen med September, dragen og drengen Lørdag afsted til efterårsskoven på flyvende cykler. Da de når frem vælger September selv at drage ind i det inderste af den farlige skov, men noget er helt galt, da hendes hår snart begynder at visne, og falde af. Hun blive meget bange, og tror at det er fordi hun har spist den forbudte eventyrmad, men hun mister ikke modet og fortsætter sin søgen. Hun leder og løber, men da hun er ved at miste modet møder hun Døden i sine mange forskellige skikkelse af sig selv. Jeg følger spændt med i, hvordan September snyder Døden på flere måde, og da hun har gættet omfanget af skatten vender hun tilbage til sine venner, men de bliver i samme øjeblik revet bort af vagterne, som er sendt fra The Marquess, og September falder om i sin nu visne tilstand.

September vågner forvirret op efter en mærkelig drøm, og hun opdager lykkeligt at de visne grene og blader, der før var hendes krop er forsvundet. Hun tager afsted fra efteråret over i vinteren, hvor hun møder den særlig eventyrkarakter MR. Map, som hjælper hende til, hvordan hun kan finde tilbage til Eventyrlandet, og det sted, hvor hendes venner holdes fanget. Men da hun skal sejle over vandet er hun nød til at bygger et skib, og under rejsen på det kolde hav får hun selskab af en fortryllende lanterne, møder en ulykkelig haj og hun opdager den lille glaskugle, som hun fik til afskedsgave af den Grønne Vind. Hun er nød til at redde sine venner fra deres frygtelige fangenskab inden hun kan vende tilbage til sin egen verden, men det er ikke let, da The Marquess endnu ikke er besejret og venter Septembers ankomst.

The Fairy folk gathered on the top deck and quailed and clung together in silent terro. They stared fixedly at the floor, trying desperately not to look the horse-men in the eye. September looked across the throng at Ell, who shook his great head and tried to hunker down and become, improbably, invisible. – 71

Jeg elskede hver én side i Valentes eventyrfortælling, hvor jeg begejstret fulgte med i Septembers mange oplevelser i Eventyrlandet. Bogen indeholder alt, hvad et rigtigt eventyr skal med drager, feer, mange forskellige eventyrlige figurer og ikke at forglemme den onde, der skal bekæmpes. Valentes karakterer og eventyrfigurer er fremskrevet så fine og flotte, at de for mig fremstår meget klart i et særlige eventyrlys, hvor spændingen hele tiden stiger i takt med Septembers rejse og opklaringer i Eventyrlandet.

The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making er den første bog i Fairyland-serien, hvor jeg følger September og hendes nye venner, som alle hjælper hende i kampen mod den onde The Marquess for at redde Eventyrlandet, og dets videre fortsættelse i Septembers verden. Eventyrets struktur er enkelt, og letlæselig med flotte illustrationer ved begyndelsen af hvert kapitel, og jeg læste med en stigende spænding om de mange forhindringer, der krydser Septembers veje. Eventyrfortællingens plot var i starten let at følge, men efterhånden som jeg læste mig længere ind i eventyret, blev jeg udfordret i narrativets mange udfoldelser og handlinger, hvor jeg endte med en forbløffende slutning, som jeg slet ikke havde ventet.

September turned the wheel with her tiny wrench. The hands moved. slowly at first, and then whirred faster and faster. In the room, suddenly, a soft alarm bell began to ring. – 230

Jeg læste The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making som min første bog under mit første Readathon i april måned. Jeg havde, inden jeg læste eventyret, hørt en masse godt om serien, og jeg blev bestemt ikke skuffet. Det jeg fandt mest finurligt under min læsning var de to særskilte afsnit om nøglen, som September taber ved indgangen til Eventyrandet, og dens lange veje hentil hende ved bogens slutning. Septembers befrielse af fe-pigen, hendes møde med drenge Lørdag og eventyrets slutning, som jeg ikke vil røbe her, var det som jeg fandt mest spændende under min læsning. Jeg har lige fået de to andre bøger i serien om September hjem fra Saxo, og jeg glæder mig meget til at begive mig ud på nye farefulde eventyr sammen med September og hendes mange nye venner i Eventyrlandet, når mine eksaminer er overstået.

Featured image

2 thoughts on “The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making af Catherynne M. Valente (#Fairyland 1)

Leave a Reply

