Alt det lys vi ikke ser af Anthony Doerr

Featured image
Featured imageAlt det lys vi ikke ser af Anthony Doerr fra Politikens Forlag. Udgivet april 2015 på 559 sider – originalsproget er engelsk med titlen All the Light we Cannot See med udgivelsesår 2014. Anmeldereksemplar fra Politikens Forlag.

Den 6 årige Marie-Laure LeBlanc bor sammen med sin far Daniel LeBlanc, der har en betroet stilling som nøglemand på det naturhistoriske museum i Paris. Da Marie-Laure lider af en sjælden øjensygdom, der gør at hun mister synet i sin tidlige alder begynder hendes far at bygge en minityreudgave af byen og deres kvarter. Han lære hende at bruge modellen visuelt, som hun kan overføre til byens virkelige gader. I et sideløbende parallelt univers introduceres det forældreløse søskendepar Werner og Jutta Pfennig, der bor på et børnehjem i den tyske by Zollverein. Det er en lille by, hvor drengenes fremtid er givet på forhånd med det hårde og farlige arbejde i kulminerne. Krigen begynde at sætte sine spor, og med Tyskland som den herskende statsmagt forandres fremtiden, hvor nye muligheder og ukendte veje åbnes, selv for en forældreløs dreng. Mulighederne og valgene sætter sine dybe spor og forgreninger langt ind i fremtiden.

Marie-Laure lytter opmærksomt til en fortælling hun høre på en rundvisning på museet om en magisk diament, der er bundet af en forbandelse om den, som besidder diamenten har et evigt liv, men alle omkring personen vil dø. Da forbandelser, myter og overtro ikke høre til af denne verden affejer Marie-Laures far fortællingen, da der ikke findes held eller uheld, men kun de videnskabelige metoder, som forklare verden. Diamanten med navnet “Flammernes hav” får dog vidt strækkende konsekvenser ikke kun for Marie-Laure og hendes far. Marie-Laure er en kvik pige, hvis intellekt styrkes af sin fars små hemmelighedsfulde puslespils huse, som hun får til sin fødselsdag. Det er med kløgt og snilde hun åbner husene, og da hun lære at læse braille skrift er belønningerne vidunderlige litterære gaver.

Verden snurrer og rumler. Krager skræpper, bremser hvæser, en eller anden på hendes venstre side slår på metal med et redskab der måske er en hammer. Hun går forsigtigt fremad indtil hendes stok rammer ingenting. En rendesten? Et bassin, en kældertrappe, en afgrund? Hun drejer halvfems grader. Tager tre skridt. Nu finder hendes stok en mur. ”Far?” ”Jeg er her.”

Werner finder en ødelagt radio, som han tager med hjem og begynder sine små reparationer. Han får hurtigt radioen til at virke, og han udvikler sine tekniske færdigheder til, at radioen kan række helt til Paris og England. I takt med at hans evner udvides og hans interesse indskærpes for matematikkens love bryder anden verdenskrig ud. Werner begynder at lave små reparationer for naboer og bekendte, men en dag står et tysk sendebud ude foran døren, og tager ham med. Da Werner har et særligt talent får han tilbuddet om optagelsesprøve på eliteskolen Hitlerjugend, som han tager begejstret i mod, da han drømmer om en anden fremtid end den hans far fik, som døde nede i minernes mørke. Werner bliver en af de heldige drenge, som slipper igennem nål øget, men livet og hverdagen på skolen er hård, og Werners tro på fremtiden vakler – drømmene syntes ikke at være i forening med troen på det rigtige.

Marie-Laure og hendes far flygter fra Paris, da byen bliver angrebet af tyskernes mange bombe på land og fra luften. Deres rejse er lang og hård, men da de omsider ankommer til den underlige onkel Etiennes hus i Saint-Malo bliver de modtaget med åbne arme af madame Manec. Marie-Laure knytter sig til huset og sin onkel, men da hendes far skal rejse tilbage til Paris, og ikke vender tilbage styrter hendes verden i grus. Tropperne rykker endnu tætter på Saint-Malo, og med Etiennes gemte radio på loftet sætter en lille modstandsbevægelse sine tråde og forgrenede netværk i gang. Etiennes radio har en helt særlig rolle i netværket, men også i Werners barndomsminder fra et helt andet land om helt unikke radioudsendelser, der startede hans drømme og forventninger til fremtiden.

Åben jeres øjne, konkluderer manden, og se alt hvad I kan se med dem, inden de lukker sig for altid, og så spiller klaveret en ensom sang der i Werners ører lyder som en gylden båd der sejler på en mørk flod, en tonerække af harmonier der forvandler Zollverein: Husene er blevet til tåge, minerne er fyldt op, skorstene er væltet, et urgammelt hav fylder gaderne med vand, og luften damper af muligheder.

Alt det lys vi ikke ser har en særlig og kompleks struktur, og jeg indvies i det parallelle univers mellem Marie-Laure og Werner, hvor temporaliteten skifter i forgreninger mellem romanens tretten dele. Hovedhandling foregår i årene fra 1934 til 1945, men jeg følger også fordybet med i den sidste del af romanen, hvor de sidste spor strækker sig helt til året 2014. Romanens dele er inddelt i korte kapitler, hvor jeg både spændt og meget berørt følger narrativets handling. Doerr har en særlig evne til, at føre mig tilbage i tiden, hvor jeg opsluges af romans smukke, dybe og poetiske sprog, der er gennemgående i romanen. De korte kapitler og de mange temporale skift øger spændingen i plottet, og har en særlig effekt i min læsning og indlevelse af Marie-Laures og Werners individuelle livshistorier, som til sidst forbindes og forenes med Werners søster Jutta. Romanens meget dybe og poetiske sprog manifestere sig yderligere i beskrivelserne af de mange sansninger, hvor min indlevelse i bogens begivenheder og karakter forstærkes på en måde jeg aldrig før har oplevet.

Romanens skildringer af de historiske begivenheder står yders skarpt, hvor jeg følger hovedpersonerne i deres barn- og ungdom under anden verdenskrig. Det er ikke kun i Doerrs poetiske og sansemættende sprogbrug der har mange lag, men også romanens plot. Denne historiske roman kan læses på flere måde, hvor der ikke kun fortælles meget i de skrevne ord, men også mellem linjerne. Karaktererne er beskrevet på den fineste måde med en psykologisk dybde, der gør at jeg indlever mig uden hindringer eller snærende bånd i Marie-Laures mørke, men alligevel lyse verden, hvor fantasien fortrylles af lyde, lugte og tanker, og i Werners mange fantasier og drømme om en anden fremtid, end det dybe mørke i kulminerne.

Tyskerens lugt hænger endnu i hendes værelse, en lugt der minder om vanilje. Og noget ubehageligt, råddent. Hun kan ikke høre andet end regnen udenfor og hendes egen puls der banker i tindingerne. Hun knæler så lydløst hun kan, og lader hænderne glide over gulvets ujævnheder. Lyden af hendes fingerspidser der rører spandens metal, er som et slag på domkirkens klokke.

Alt det lys vi ikke ser er en helt fantastisk, smuk og rørende roman med realistiske skildringer af krigens grusomheder, og om det at kæmpe for at overleve. Marie-Laure og Werner kæmper begge med at takle de mange udfordringer og ubehagelige oplevelser, og det som de har tilfælles er, at de begge søger tilbage i minderne fra før krigens begyndelse, når det grusomme bliver for overvældende. De søger tilbage til trygheden og glæden fra barndommen, hvor der var fred og dejlige oplevelser med deres kære. Alt det lys vi ikke ser er en roman jeg kommer til at genlæse mange gange, da romanen er noget helt særligt. Jeg har aldrig læst en roman, der så smukt og sansemættende skrevet, og jeg har nydt hvert et ord og hver en sætning. Jeg ser allerede frem til snart at genlæse romanen.

Dødens knoglede skikkelse ridder igennem byens gader under dem og standser nu og da sin ganger for at se ind ad et vindue. Med horn af ild i panden og røg pulserende fra næseborene og i hånden en liste fyldt med nye adresser. Først ser rytteren på officererne der træder ud af deres limousiner og går ind på chateauet. Så på de fyldte rum hos parfumehandleren Claude Levitte. Så på Etienne LeBlancs høje mørklagte hus. Rid forbi, sorte rytter. Rid forbi dette hus.

Featured image

Advertisements

4 thoughts on “Alt det lys vi ikke ser af Anthony Doerr

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s