Bogkøb i april

Featured image
Featured image

Dagene i april er snart udløbet, og om lidt kommer maj måned listene, hvor eksaminerne så stille starter deres heftige og fordybende timer. Jeg skal skrive mit bachelor projekt om Tom Jones, og jeg håber meget at kan blive færdig til tiden. I april måned har jeg fået købt en del bøger, men jeg har også været så heldig, at jeg har fået et par stykker. Jeg har længe haft en idé om at læse Èmil Zolas romancyklus på tyve romaner efter jeg stifte bekendtskab med den niende roman Nana på franske periodekursus, jeg havde på tredje semester. Jeg har nu fået sat skub i mit projekt, og jeg har fået købt de to første bøger i cyklusen fra Oxford World Classics, som er The Fortune of the Rougons og The Kill. Zolas romaner skildre dekadence og storhedens forfald på en særdeles naturalistisk, realistisk og grusomvækkened måde, der beretter om de samfundsmæssige og sociologiske forhold. Jeg vil løbende bestille romanerne hjem, og vil glæde mig til, at gå i gang med mit projekt, når mine eksaminer er overstået i juni måned.

Jeg har i forbindelse med faget Litterært forfatterskab – hvor vi har om Herman Melvilles forfatterskab – købt tre bøger i de danske oversættelse fra forlaget Bindslev, og jeg vil i den kommende tid bestille de sidste tre bind hjem, så serien er komplet. Jeg har allerede læst en del af hans bøger i forbindelse med studiet, men vil glæde mig til at læse dem jeg endnu ikke har læst som fx Mardi og Israel Potter. Til det halvårlige Deweys readathon købte jeg bl.a. bøgerne The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of Her Own Making,der fangede mig fra de første sider og Marina af Carlos Ruiz Zafón, som jeg desværre ikke nåede at læse på de firetyve timer, men jeg glæder mig til snart at læse bogen.

I april har jeg også været lidt fornuftig med køb af bøger, og jeg har købt The Lives of the Novel af Thomas Pavel og Making the Novel af Shaun Regan og Brean Hammond, der er romanteoretiske værker, som jeg skal bruge til mit bachelor projekt i forbindelse med den moderne romans opkomst i det attende århundrede. Jeg har modtaget et anmeldereksemplar fra Politikens forlag af Alt det lys vi ikke ser af Anthony Doerr, som jeg har meget svært ved at lægge fra mig. Doerrs roman bringer mig ind i tiden før, under og efter anden verdenskrig, hvor romanen er en forgrening af mange lag, og er noget af det smukkeste og dybeste jeg længe har læst. Jeg har også fået tre fine bøger af Nikoline, hvor de to er af forfatteren Kate Morton, som jeg har hørt meget godt om, og klassikeren Barnaby Rudge af Charles Dickens, der passer helt perfekt ind i min serie fra Penguin Library Classics. Jeg vil engang i fremtiden læse Dickens romaner, men det er et fremtidsprojekt, der endnu ikke har noget tidshorisont, men jeg vil glæde mig til engang at fordybe mig i hans forfatterskab.

Jeg har købt to specielle gaver til mig selv i denne måned, og den ene er Jane Eyre af Charlotte Brontë, hvor jeg forhåbelig også snart får den anden, som er A Little Princess med posten, og vil pynte så flot sammen med min lille samling af bøgerne fra Barnes and Noble. Jeg vil ikke fortælle mere om planer eller bøger jeg har købt i denne måned, men dem jeg ikke har nævnt kan ses på billederne.

Hvilke bøger har I købt i April? Og har I et litterært projekt i tankerne til sommerens varme måneder?

Featured image
Featured image

6 thoughts on “Bogkøb i april

  1. Sikke nogle smukke Melville-bøger. Åh, jeg skal se at læse noget mere af ham. Har kun læst historien om Billy Budd på AU og har Moby-drengen stående. Hehe. Og hvor det glæder mig at se at du har købt Castle of Otranto – det er en af de første bøger, som jeg købte til mit studie på AU tilbage i 2010. Den genre er SÅ fantastisk. Alt i alt: Sikke nogle smukke bøger. Håber at ordene i dem er ligeså 🙂

    Like

    1. Bøgerne fra Bindslev er rigtig flotte. “Billy Budd” er også en rigtig god, men meget trist roman. God idé at læse flere bøger af ham, men gem Moby til et tidspunkt, hvor du har rigtig god tid:-) Åh, hvor tog jeg langtid om at komme igennem den. Jeg faldt over Otranto i fredags helt tilfældigt i studenterboghandlen, men glæder mig bestemt til at læse den – især du når du anbefaler den så fint.
      Tusind tak:-)

      Liked by 1 person

  2. Dejlige bøger og meget tykke bøger 😉 Jeg går lidt og håber på at Marina af Carlos Ruiz Zafon bliver oversat til dansk, da jeg har alle hans andre bøger på dansk. Men jeg må da indrømme, at jeg er meget fristet til at købe den smukke udgave du har 🙂 Held og lykke med alle eksamenerne og bachelor projektet 🙂

    Like

  3. Mange tak:-) Jeg har endnu ikke læst noget af Zafón, så glæder mig meget til at læse “Marina”. Jeg syntes altid at det er en balance om man skal købe en bog på engelsk – især når man har mange af dem på dansk – men jeg køber den næsten altid, da jeg ikke kan vente:-)
    Tusind tak:-)

    Like

Leave a Reply

