Marts månedes bogskatte

Featured image
Featured image

Marts måned var omme længe før jeg havde set mig om, og det var en måned fyldt med mange gøremål, hygge med min datter, massere af gymnastik, opvisninger og ømme ben. Jeg fik som ventet ikke læst ret meget mere end det pensum som studiet krævede, og jeg følte mig til tider som en lille ensom snegl på den store og meget brede landevej, men jeg kom helskinnet over vejen, og nåede det jeg skulle. I begyndelsen af marts havde jeg endnu engang sat mig målet, om ikke at købe for mange bøger, og jeg har virkelig prøvet at styre min bogkøbetrang, da jeg sender varme tanker mod en lille bogserie, som jeg meget ønsker mig i blandt mine bogskatte på mine bogreoler.

På trods af mine gode intentioner om ikke, at købe for mange bøger, er jeg dog alligevel endt med en lille god stak til meget billige penge, og hvor fem af de 16 er bestilt i februar. Jeg bestilte Joseph Andrews af Henry Fielding på Amazon til min samling, da Fielding er en af mine absolutte ynglings forfattere med hans skrivestil comic epic poem in prose og hans implicitte samfundskritiske holdninger. Jeg købte også The Secret Agent af Joseph Conrad i samme serie, og faldt over The War of the Worlds af H.G. Well i studenterboghandlen, hvor coverets flotte farver fik mig til, at liste den med i bunken og med hjem.Jeg har længe gerne villet læse og eje bøgerne i serien Slægten -Dane, men da mange af bøgerne er udgået fra forlaget i hardcover har jeg måtte styre min samlertrang, men en af de første marts dage fandt jeg de første tre romaner i serien på Facebook, og disse er Den hellige Knud af Maria Helleberg, Gunhilds kamp og Flaget fra himlen af Majken Bloch Skipper. Jeg kunne få de tre bøger til den billege sum af 100 kr., og jeg lokkede min mor med på en hyggekøretur til Fyn for at hente bøgerne, der næsten fremstår som nye, og efterfølgende tog vi på et lille cafébesøg inden vi vendte næserne hjem af igen. Så nu mangler jeg bare alle de andre bøger i den lange serie, men tænker at jeg nok skal finde dem hen af vejen.

En aften jeg sad og klikkede rundt på Amazon faldt jeg over den fineste udgave af Wishing for Tomorrow af Hilary Mckay, og jeg var straks solgt og skyndte mig at putte den i indkøbskurven. Jeg måtte dog vente rigtig længe på at den kom, og havde endelig slet ikke troet at den kom frem til min postkasse, men efter mange ugers venten dukke den pludselig op, og skabte en uventet glæde, da jeg pakkede bogen ud. Jeg fik i starten af februar også klikket mig frem til den flotte udgave afTrigger Waring af Neil Gaiman, og den fineste lyserøde udgave om eventyret Alice´s Adventures in Wonderland and Other Classic Works af Lewis Carrol på Saxo. Jeg har dog et meget ambivalent forhold til Alice’s Adventures in Wonderland, da jeg som barn alt for frygtindgydende og tydeligt husker den store mørke skov, den grumme kat og den maskuline onde dronning fra Disney filmen. Jeg har ikke siden set eller læst eventyret, men jeg har købt den til min datter, men ved bare ikke om jeg tør give hende lov til, at se den endnu – eller så er det måske mig, der ikke tør… MEN jeg har lovet mig selv, at overkomme min lidt fjollede frygt, og læse eventyret sammen med Carrols andre værker i den fine udgave i min lange sommerferie.

Jeg har modtaget et anmeldereksemplar af den historiske thriller Bedragets rødder af James Forrester fra forlaget Jentas, og denne er anden bog i trilogien om Clarenceux, som jeg glæder mig meget til at starte på i morgen. Jeg har lige anmeldt Helligt forræderi, som tryllebandt mig med sin mystik, spænding og historiske kontekst. Jeg har igen været en lille tur i Bog & Ide, hvor jeg fandt Ovids Metamorfoser oversat af Otto Steen Due nu kun til 50 kr., og da det var den sidste bog jeg manglede for at have de værker jeg læste til kollokvium på første semester, så måtte jeg selvfølgelig også eje denne. Der er endnu et par bøger, som jeg ikke har nævnt, men alle bøgerne fra marts måned er på det nederste billede sammen med en lille fin dekoration med karse, som min datter har lavet.

Har I fået købt nogle fine eller spændende bøger i marts? Hvilket tanker gør I jer om Alice´s Adventures in Wonderland – var I også bange, da I var børn eller bare fortryllet?

Featured image
Featured image

10 thoughts on “Marts månedes bogskatte

  1. Skønne skønne bøger 🙂 Jeg samlede også på serien om Slægten Dane, men efter 10. bind mistede jeg lysten til at købe dem, for jeg har ikke fået læst en eneste af dem. Men nu da de ikke fås indbundet længere har jeg lidt fortrudt, at jeg ikke købte de sidste. Hvor mange er der egentlig i serien? En 19-20 stykker?

    Like

  2. Åh, den udgave af ‘Alice’ er noget så fin. Og sikke pudsigt, at den skræmte dig som barn. Jeg har altid elsket sludderen og vrøvlet i den – men det skyldes nok også til dels min mors fjollede oplæsningsstemmer af den ;D

    Like

    1. Ja, det er nemlig så fin, og faldt for den med det samme jeg så den. Åh, hvor er det dejlige minder fra barndommen med oplæsning :0). Min mor var også rigtig god til, at læse for mig, og hvis hun ikke havde tiden, så var mine to brødre rigtig søde til, at læse for mig i stedet :0)

      Like

  3. Sikke nogle smukke bøger! 🙂 Især Ovids Metamorfoser er jeg vild med samt dem på det øverste billede. Jeg skulle læse uddrag fra netop Metamorfoser på Litteraturhistorie og det er bestemt ikke sidste gang, at jeg hiver fat i den bog. Har du læst den hele endnu?

    Like

  4. Ovids Metamorfoser er helt fantastisk! Jeg læste hele værket på mit første semester, men har ikke nået at genlæse den endnu. Glæder mig meget til endnu engang at kunne begive mig ind i de mange fantastiske universer.:-)
    Bøgerne fra penguin libary er meget flotte i sine farver, hvor de fleste af bøgerne har flotte udsmykninger på coveret. 🙂

    Liked by 1 person

  5. Pudsigt, netop Alice, Filur Katten og Den hidsige dronning, skræmte også mig – men som voksen er jeg solgt, både til bogen, Disneyfilmen og ikke mindst Burtons filmatisering. Og var et smut i Wonderlandlabyrinten i Disneyland i weekenden, på min tur til Paris – så eventyrligt og sjovt!

    – Anne

    Like

Leave a Reply

