Et smugkig i bogreolen #1

Featured image

Litteraturen som sådan er for mig noget helt fantastisk, hvor jeg kan lade mig forsvinde ind i andre verdener, vandre i dybe skove, bekæmpe frygtindgydende drager på store græsbeklædte bjergskråninger, svømme ind i Poseidons rige, informeres om historiske perioder i spændende kontekster og ikke mindst forholde mig til tider drømmende, men altid kritisk til de verdener, samfund og rejser jeg drager ud på i den litterære verden. Jeg elsker bøger, og det at kunne begive mig frit rundt i fiktive verdener, hvor jeg forsvinde ind i linjerne mellem de mange bogstaver på de skrevne sider, giver et pusterum fra hverdaggens mange gøremål. Jeg vil i dette første indlæg om mine bogreoler give et lille smugkig i den ene af mine bogreoler i stuen, hvor de bøger har hjemme, som jeg holder allermest af, som jeg glæder mig til at læse eller genlæse.

Featured image

På den øverste hylde har jeg Tusind og én nats Eventyr fra forlaget Vandkunsten, som jeg købte da jeg blev fortryllet af de 6 stor og tunge, men meget smukke bind, der er fyldt med myter og fantastiske eventyr. Jeg holder meget af Salman Rushdies værker, og han har tit eller nærmest altid litterære intertekstualiteter herfra i sine mange værker, og herigennem skabte en lille spirrende nysgerrighed for disse mange eventyr. Jeg har også Somnambulist og Elijah’s Mermaid af Essie Fox, som jeg glæder mig til at kunne fordybe mig i. De sidste to jeg gerne vil nævne fra denne hylde er One Hundred names af Cecelia Ahern, der også har skrevet P.s. I Love You og Prisoners in the Palace af Michaela MacColl, som jeg har hørt og læst meget godt om, men endnu ikke selv læst.

På den anden hylde har jeg nogle af de teoretiske bøger, som jeg har købt og bruger i forbindelse med mit studie på litteraturvidenskab. Disse bøger bruger jeg gerne i forbindelse med opgaveskrivning eller som forberedelse til mundlig eksamen, hvis der er teorier, tematikker, former eller perioder jeg ønsker at komme ind på eller bare ønsker at vide mere om. Hvis der er nogle af dem I finder interessant, og ønsker at vide mere om, så må I endelig sige til.

Featured image

På den næste hylder har jeg de smukke og fortryllende udgaver fra Barnes and Noble stående, som jeg stille udvider, hvor jeg til tider tager chancen og bestiller hjem fra USA, da der desværre er nogle udgaver, som ikke er muligt at købe i Europa. Jeg har også Jane Austens og Edgar Allan Poes samlede værker fra forlaget Race Point, der er mindst lige så smukke som Bares and Nobles udgaverne, men intet mindre er de alle perler i min samling af bogskatte. Neil Gaimans bøger har jeg også samlet her på denne hylde, hvor han også deler pladsen med E.T.A Hoffmanns fortællinger i to bind, som jeg fik i julegave, men som jeg endnu ikke har haft tiden til at fortrylle mig ind i.

Her på denne hylden har jeg lidt forskellige bøger stående, hvor dem der fylder mest i billedet er Kenn Folletts historiske romaner, men Sherlock Holmes er også her at finde i de første fire bind i ny dansk oversættelse sammen med Helle Rydings fantasy trilogi Morganas Kilder og Serpina, der er den første bog i trilogien Klintespind. De sidste bøger på hylden er forskellige bøger om Tempelridderne og denne historiske periode med korstagene, og om ordnens videre overlevelse i form af hemmelige selskaber, som jeg er meget fascineret af.

Featured image

Kenn Follett hylden kommer lige med på billedet igen, da den sammen med de to sidste hylder er noget blandet i forhold til genre, forfattere mm. Jeg vil dog gerne fremhæve Det Syvende Barn af Erik Valeur, der nok er en af de romaner, der stadig giver genlyd i mit indre, og som jeg bestemt vil genlæse i dette år. Bogen er kryptisk med mange personer, at holde sammen på, men intet mindre er der flere mystiske elementer, som jeg gerne vil kigge nærmer på i en genlæsning på trods af bogens mange sider, og med en tyngde jeg stadig husker som lammene. Jeg vil også gerne fremhæve A.J. Kazinski, som skriver spændende og samtidsrelevante krimier, hvor jeg lader mig rive med i “Reading for the Plot” i Peter Brooks termer. På den sidste hylde, der er på billedet har jeg samlet bøgerne af Dan Brown. Jeg elsker næsten alle hans bøger, der alle har historisk fakta på forskellige niveauer, der tager afsæt i vores urbane verden. Jeg må dog indrømme at hans seneste bog Inferno ikke gjorde det store indtryk, som hans andre bøger. Måske lidt hårdt sagt fandt jeg til tider dels bogen en smule kedelig, og en smule rodet, men på trods af dette meget samtidsrelevant med tematikken omkring virus, og hvorledes virusepidemier muligvis kan opstå rundt i verden. Den allersidste hylde i reolen har jeg valgt ikke at tage med på dette billede, da der på denne hylde ligger bøger fra forlaget Historie, og bogen Blekingegadebanden.

Så har vi været igennem den ene reol i min stue, og dette er enden for kigget i reolen for denne gang, men vil i næste uge være klar med del 2, hvor jeg vil vise lidt flere af mine bøgerne frem i den næste reol. Hvis nogle af bøgerne vækker interesse, så sig endelig til.

Har I bøger, som stadig giver genlyd i tankerne, og i så fald hvilke? Eller bøger, som bare ikke levede op til forventningerne?

Featured image

4 thoughts on “Et smugkig i bogreolen #1

  1. Jeg kunne godt tænke mig lidt større billede af dine fagbøger. Er tit på udkig efter noget godt om litteratur, bare af ren interesse, og tænker, at du måske ved noget om, hvad der er godt. 🙂

    Like

Leave a Reply

