“Pamela; or, virtue rewarded” af Samuel Richardson

Featured imagePamela; or, virtue rewarded af Samuel Richardson fra forlaget Penguin Classics 1985, 516 sider, original udgivelses år 1740

Samuel Richardson tager læseren med på vandring gennem den 15 årige Pamelas brev- og dagbogskriverier, hvor hun lystigt og meget stilfuldt med legende bevægelser beretter om alle de frygtelige og gruopvækkende oplevelser hun må stå imod, hvor hun kun har sin stolte dydighed og troen på gud til at beskytte sig, men også om de lykkelige og romantiske begivenheder, hvor lykken pludselig og noget uventet vender, og hvor læseren bliver draget ind i en lyserød verden hvor lammeskyerne, ikke er langt fra de dugvåde græsstrå i den tidlige morgensol, og hvor ulykken helt uventet kan titte frem bag det næste hjørne.

Den unge, men dydige og uskyldige Pamela kommer udfor mange grufulde og knap så hæderlige hændelser begået af hendes nylige afdøde frues søn, som ikke kan få hende til at opgive sin uskyld, og hun vil ikke føje og give efter for hans mange og idérige forsøg på at forfører hende, da hun vil forblive tro mod sig selv, sine forældre og ikke mindst gud i himmelen. Det eneste den uskyldige og fromme pige ønsker er, at vende tilbage til den landsby, hvor hendes fattige, men ærlige, kærlige og puritanske forældre har deres arne, hvor de gennem hårdt arbejde og få resurser prøver at opretholde livet. Da Pamela får lov til at vende hjem til sine elskede forældre opstår der uventede og for hende ukendte farer på den ellers tomme og farefulde landevej, hvor hun erfare at der er noget lusket under optræk, og at de ellers trofaste og loyale medtjenere spiller små eller større roller i et komplot, der er spundet med mange lange og klæbrige edderkoppetråde, som er forviklet og forgrenet på de mest uventede og finurlige måder.

Here are strange pains, thought I, taken to ruin a poor innocent, helpless, and even worthless young creature. This plot is laid too deep, and has been too long hatching, to be baffled, I fear. But then, I put up my prayers to God, who I knew was able to save me, when all human means should fail: and in him I was resolved to confide.

Pamela er en af verdenslitteraturens første romaner, hvis tynde og tryllebindende sidder viste sig for en verden i forrygende udvikling i midten af det attende århundrede, og har siden været læst, og omdiskuteret verden over. Karaktererne i romanen er beskrevet på en yderst levende og meget farverig måde, hvor der ikke kan være nogen tvivl om, at romanen udspiller sine handlingsforløb i den historiske samtid og ikke i den forgående litteratur i det syttende århundrede, hvis beretninger udspilles i den præhistoriske fortid med mægtige kampe mellem guder og mennesker.

Karakteren Pamela er romanens jegfortæller, hvor læseren bliver bragt ind i en verden, som skifter mellem mangfoldige bekymringer og ophede lykkefølelser, som beskriver den lange, håbefuld og tårevældende vej hen imod en helt ny og ukendt verden. Romanen fremstår så levende i sin handling og med en autenticitet, at ingen i samtiden anså romanen for at være en opdigtet beretning om en ung piges liv og dybsindige følelser skrevet af en mand, men som en autentisk fortælling, der på finurlig vis tryllebandt hele landet, mænd som kvinder og rige som fattige.

He rung for the tings to be taken away; then sat down by me, and put his kind arms about me, and said the most generous things that ever dropped from the honey-flowing mouth of love: all I have not time to repeat: some I will; and, O indulge your foolish daughter, who troubles you with her nonsense; because what she has to say, is so affecting to her; and because, if she went to-bed, she could not sleep.

Samuel Richardson viser en helt ny og legende skrivemåde i det attende århundrede, som hidtil havde været en ukendt og en uudforsket sti for det læsende publikum, som blot er baseret på et enkelt og let polt med brevromanen som genre, hvor Pamela skriver sine følelsesladte breve til sine forældre, og da det bliver hende forbudt at skrive og sende breve, så notere hun i stedet alt ned i dagbogsform, hvor hun beretter om de ting, tanker og følelser, som end måtte komme til hende i den skrivende stund. Denne form for genre giver læseren lov til at komme helt tæt på og med helt om bag facaden, hvor både det fysiske og psykiske jeg udsplintres for øjne af læseren, hvor temaer som kærlighed, samfund, klasseskel og religiøsitet, indtræder i romanen.

Dette yndefulde og velskrevet værk indeholder alt hvad en kærlighedsroman kan bidrage med, til sultne og kærligheds-drømmende læsere, hvor der heller ikke er mangel på tragiske omstændigheder, som vender billedet i ny og næ med fornyet spænding. På mit studie, litteraturvidenskab, er der ligesom ved andre studier noget læsestof man ikke kan komme uden om, og Pamela er en sådan bog for mig, da den har en stor betydning inden for romanens udvikling fra 1700 tallet og op til den romangenre som vi kender i dag. Jeg har en forkærlighed for de gamle klassiske værker, og også denne fortryllede mig og bragte mig ind i en verden af gamle skikke, normer og perspektiver, hvor samfundet og de lange endeløse landeveje tager mig med på den skønneste rejse gennem tidsportalen til en længst forsvunden tid. Men når det så er sagt, mener jeg til gengæld, at der godt kunne være sparet på måden dydigheden indtræder i romanen på, da den i sted kommer til at fremstå som værende hyklerisk og umenneskelig, hvor utroværdigheden fremtræder og ambivalenser indtræder. Ellers en skøn, men lang roman.

Featured image

Advertisements

6 thoughts on ““Pamela; or, virtue rewarded” af Samuel Richardson

  1. Ja, vi litterarturstuderende har et uendeligt væld af bøger vi bør (og for det meste meget gerne vil) læse med tiden. Dene er bestemt også på min læseliste, men hvornår det lige bliver… Der er jo også så mange andre 🙂
    Glædelig jul!

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s