Lidt om hvem jeg er, hvilke bøger jeg læser, og lidt om hvad der kommer på bloggen i fremtiden

Featured image

Jeg hedder Karina, og jeg har hjemsted i Fredericia midtby, hvor jeg bor sammen med min datter, Isabel, på 7 år og vores kat Hr. Mille. Udover, at jeg er mor og litteraturstuderende på Syddansk Universitet i Odense er jeg også instruktør i gymnastik, hvor jeg finder overskuddet i hverdagen ved, at være sammen med de skønneste og frækkeste børn og unge, hvor vi både danser, springer og laver rytme. Jeg har længe ønsket mig, at få startet min blog, og nu er den stille ved, at starte og være en realitet. Jeg elsker bøger, og den verden jeg drages og indsluses ind i, men også det helt særlige rum som litteraturen skaber uden for tid og sted. Jeg har, så længe jeg kan huske tilbage, altid elsket at læse, og denne lyst og glæde er bestemt ikke blevet mindre, som årende er gået. Jeg læser gerne de fleste genrer, men dog ikke biografier, da disse bøger bliver lidt for ”kedelige” og realistiske til mit læsertemperament. De værker jeg holder mest af, at læse er nok de klassiske kanoniske bøger, historiske romaner, krimier og fantasy romaner. Jeg elsker også indimellem, at snuppe en god romantisk bog, men det er sjældent at denne genre får ret meget plads i min litterære hule, da de desværre overskygges og træder i baggrunden for de andre ovennævnte genrer.
Jeg har en del bøger stående på reolerne, og her i indlægget vil jeg gerne vise et lille udpluk af de bøger, som jeg har læst, og som har gjort et særligt indtryk på mig, men også bøger som jeg gerne vil læse i den nærmeste fremtid.

Jeg vil nævne fire bøger, som alle på hver deres egen måde har berørt mit hjerte, fremkaldt smil, fået mig til at græde med kleenex æsken ved min side eller sat mig i en tilstand af forbløffelse over endt slutning. Jeg vil starte ud med Grimus af Salman Rushdie, som forunderede mig meget på den positive front, hvor jeg følte mig opslugt i vandringen sammen med Flapping Eagle, der rejser ud for, at finde sin søster, hvor han må bestige bjerget sammen med Virgil, der følger snoede stier i labyrintiske gange og som fører mod de udødeliges rige på Calf Island. Her møder han det udødelige folk, som end ikke så udødelige endda, når illusionen brister. Det næste værk i rækken er klassikeren Joseph Andrews af Henry Fielding, der ikke kun kan ses som Fieldings første rigtige roman, hvor det skimtes at han tildels løsriver sig fra, at kommentere og kritisere Samuel Richardsons klassiske roman Pamela. Samuel Richardson og Henry Fielding er nogle af mine absolutte yndlings forfattere, hvor jeg aldrig bliver træt af, at fordybe mig ikke kun i deres romaner, men særdeles også i deres fejde. Joseph Andrews er en meget interessant roman, som ikke kun ender som en romantisk fortælling, men hvor Fieldings politiske overbevisninger komme til udtryk, flere steder i romanen, på en sjov og refleksiv måde. Min tredje bog er klassikeren Uncle Tom’s Cabin af Harriet Beecher Stowe, hvor læsningen ramte mit hjerte med sorg, og hvor tårende strømmede uhindret ned af mine kinder. Mange kender denne tragiske, men informative roman og slaven onkel Tom, der senders og sælges fra sine første ejere, hvor læseren følger ham på hans frygtelige rejser som slave, sendt væk fra sin kone og sine børn. Den fjerede og sidste roman er Doctor Zhivago af Boris Pasternak, som jeg også har valgt til min eksamensskrivning i faget Nye tendenser i litteraturvidenskaben. Doctor Zhivago er både en historisk roman, men i høj grad også en kærlighedsroman. Denne skønne klassiker beretter om Zhivagos liv på biografisk vis – fra barndommen til hans død igennem de mange krige og revolutioner, der præger Rusland i de år, som romanen udspiller sig i. Det mest forundringsværdige ved denne roman er det smukke, sansende og poetiske sprog, som gennemstrømmer romanen på den fineste måde.

De fire næste bøger er bøger, som jeg vil læse i den kommende tid, og er A Chrismas Carol af Charles Dickens, som jeg deltager i fælleslæsningen på bloggen Boghunden , og jeg har glædet mig længe til at læse dette lille juleeventyr. Jeg vil også læse og anmelde Hvis det er af Helle Helle, som jeg nok har lidt høje forventninger til. De sidste to bøger er Persuasion af Jane Austen og Wuthering Heights af Emily Bronté, som begge er to klassikere jeg længe gerne har, ville fordybe mig i. I de fremtidige oplæg og anmeldelser på bloggen vil der ikke kun komme mine egne læseroplevelser og indtryk, men også de oplevelser og indtryk som min datter får af de bøger, vi læser sammen. Jeg går meget op i, at eftermiddage, aftner og weekender ikke kun består af, at sidde foran fjernsynet eller iPad ‘en, men at vi skaber særlige stunder, hvor vi sammen vandre på farverige og fortryllende stier og igennem de fantastiske verdner som litteraturen åbner for os, hvor hun bliver lige så opslugt, som jeg selv. Den næste bog vi skal i gang med er Det lille hus i den store skov af Laura Ingalls Wilder, som hun har fået af julemanden. Jeg selv husker serien om Laura fra min barndom, og jeg er meget spændt på, om hun vil syntes, at den er lige så fantastisk som jeg husker den, og om mine høje forventninger bliver indfriet. Nu da det lige om lidt er juleferie, og roen indfinder sig i mit lille hjem, og juletræet kommer op på foden, så vil bloggen også indhylles af julestemningen med nogle skønne juleeventyr, som jeg ønsker at læse for, at komme i den helt rigtige julestemning.

Jeg vil gerne ønske alle den dejligste december, og hører gerne om hvilke bøger I planlægger at læse i juleferien, og om I har nogle bogskønheder på ønskesedlen i år?

10 thoughts on “Lidt om hvem jeg er, hvilke bøger jeg læser, og lidt om hvad der kommer på bloggen i fremtiden

  1. Åh, jeg elskede Det lille hus serien som lille. Min mor læste den højt for mig hver morgen i et par år. Det er så dejlige minder 🙂
    Jeg kommer også fra Fredericia. Nu bor jeg dog i Aalborg.

    Like

  2. Dejligt med skønne minder;0) Jeg fik den også læst højt af min mor, og har senere også selv læst serien, men det er ved at være en 20 år siden, så jeg husker ikke andet end at børgerne er fantastiske.
    Ej, hvor sjovt. Fredericia er en dejlig, men lille by. Aalborg er en skøn by med mange muligheder. ;0)

    Like

  3. Ja, Zhivago er en rigtig skøn bog, men har dog stadig til gode, at se filmen – noget jeg bare må Gøre i juleferien 😊
    Fredericia er en dejlig by – dejligt at høre at du har nogle dejlige minder fra byen:0)

    Like

  4. Jeg glæder mig til at høre din mening om Wuthering Heights 🙂 Jeg har som mange andre også læst Det lille hus på prærien-serien og forsøger at samle alle bøgerne, så at jeg har dem på mine hylder, når jeg engang får børn (som forhåbentlig også elsker bøger). Det er interessant at du nævner Joseph Andrews – jeg har haft den nogle år nu, men jeg havde det ret svært ved hans andet værk Tom Jones, som jeg læste på Litteraturhistorie på AU. Måske skulle jeg give Fielding endnu en chance 🙂

    Like

    1. Jeg glæder mig rigtig meget til, at læse Wuthering Heights, og den har længe stået på min ønskelæseliste;:-)
      Min datter og jeg er godt i gang med Det lille hus på prærie serien, og hun elsker den lige så højt som jeg! Vi er nået til kap 5, så det går lidt langsomt lige nu, men måske jeg bør slappe lidt af, da hun kun er de 7 år, og kan ikke holde koncentrationen i flere timer af gangen:-)
      Jeg tror, at du skal prøve at se Fielding som en politisk samtids kritiker , der tager samtidens problematikker op på en noget positiv og sjov måde. Kan bestemt anbefale Joseph Andrews:-)

      Liked by 1 person

Leave a Reply

