“Portræt af døden” af Julie Hastrup

Featured imagePortræt af døden af Julie Hastrup, fra forlaget Rosinante udgivet 2013 på 349 sider.

Julie Hastrups roman Portræt af døden er den 4. Rebekka Holm krimi, hvor læseren følger nye mord, opklaringer og intriger, som sprænge de vildeste grænser, hvor jeg som læser indsuges og fastholdes under opklaringen på de makabre mord, de mange små spor og de sideløbende forbrydelser. Mysteriernes puslespilsbrikker og de personlige intriger giver romanen en dybde, som flettes yderligere sammen med karakterernes psykologiske dybde, som imellem bogens mange sider til tider chokere og jeg befinder mig i en tilstand af målløshed. Morderens bevidsthed serveres for læseren i særskilte indlæg, men det er dog ikke nemt, at finde frem til ham, og det er ikke kun karaktererne, men ligeledes læseren, der ledes på vildspor.

En anmeldelse løber ind på drabssektion, om en død kvinde der sidder på en bænk ved Lyngby sø, og det lokale politi har med det samme kunne se, at der er noget forkert og anderledes ved kvindens påklædning, og måden hun sidder på med udsigt over søen. Rebekka Holm og kollegaen Reza Aghajan tager straks ud til gerningsstedet og bliver ikke kun blæst omkuld af den bidende frost, men også af en parfume, som den døde kvinde er oversprøjtet med, som de begge genkender, men ikke kan huske navnet på. Det mærkværdige ved det dyre designertøj og måden kvinden er oversminket på træder i baggrunden, da retsmedicineren forbløffes over at offeret mangler sine tær. Den afdøde kvinde identificeres som Hanne Christoffersen, der var single og arbejde som tandplejer. Efterforskningen indledes på højtryk, og klinikken hvor Hanne arbejdede sættes under lup, da alt tilsyneladende ikke er helt så fint under overfladen. De to ejere af klinikken har et ambivalent forhold til hinanden, og leder efterforskningen på vildspor med informationer, økonomisk kriminalitet og billeder af nøgne kvinder, der poserer foran et kamera.

Hver morgen tog han af sted i sin bil, indimellem tog han sin cykel. Finn så aldrig andre mennesker derinde. Der var aldrig besøgende – på nær forleden, hvor han havde set en midaldrende kvinde gå ind i huset sammen med naboen. Han havde støtte hende i mørket, fliserne var sikkert isede…

Drabsafdelingen arbejder intens, og de retsmedicinske undersøgelser viser at den afdøde Hanne Christoffersen ikke kun var bedøvet med alkohol og ecstasy, men også af stoffet curare, som lammer kroppens dele. Otte dage efter det først mord findes endnu en død kvinde på bænken, men hvilke forbindelser er der mellem mordene ud over, at de begge er klædt i dyrt designer tøj, oversminket og parfumereret, og hvor lighederne syntes at stoppe der. Efterforskningen strammes omkring tandklinikken, da den ene ejer forsvinder sporløst, og flere spørgsmål kommer til. Sideløbende med efterforskningen på de myrdede kvinder og de ambivalente forhold på tandklinikken introduceres Finn Nyholm, som har en meget mærkværdig hobby. Han er bundet til sit værelse, og lever igennem cyberspace, men er en nat vidne til en skrækindjagende begivenhed, da han ser ud af sit vindue fra 1. sal.

Rebekka er ikke helt enige i de afgørelser som chefen træffer, og hun tager sagen i egne hænder, men hun er samtidig tynget af egne problemer, der gør det svært for natteroen at indfinde sig. Hun er tynget af sin mentors voldsomme overfald og tabet af babyen, men samtidig er hun frustreret over kærsten Niclas fra Stockholm og sin fars lungesygdom. Rebekka ønsker sig den ledige souschef stilling, men da stillingen bliver besat af hendes rival Simonsen bliver hun endnu mere besluttet på at opklare mordene på egen hånd, og hun finder hjælp i et ikke så pænt miljø. Morderens bevidsthed følges igennem romanen i flash backs til barndommen med grufulde og skræmmende ting han udfører og udsættes for til de tanker han gør sig i nutiden. Han prøver, at finde sammenhæng i en verden, som vendes på hovedet, og han tabes og overlades til sig selv, men i sit voksenliv vil han genskabe det som var, men dog aldrig bliver. Astrid Hemmingsen, der er single og arbejder på biblioteket opretter en datingprofil efter sit eget ønske, og morens vedvarende stikken om hendes enlige tilværelse, der udfyldes med chokolade. Det varer ikke længe før, at der er bid på profilen, hvor hun opsluges af nye følelser, men desværre indfanges hun hurtigt i morderens net.

Nogen har sat ild til buret. Politiet har været der. Læren lægger sin hånd på hans skulder. Anders ser rundt på os alle med røde øjne. Der er stille i klasselokalet. Flere af børnene snøfter lavmælt. Hans blik stopper ved mig, og jeg slipper et smil. Et lille et, men med sådan en inderlighed, at det når op i øjnene på mig. Han stivner – bliver kridhvid i ansigtet. Svajer. Læren beder ham om at sætte sig, samle kræfter.

Karaktererne i Julie Hastrups krimi er beskrevet på en farverig og levende måde, men har med sin psykologiske dybde i mange af karaktererne en dimension, som indfanger mig, og gør at de fremtræder både mere reelle, men også mere spændende, da indlevelsen i karakterer, tid og sted skaber et særligt rum, hvor jeg oplever en blanding af opslugthed og forbløffelse. Der er dog mange karakterer, at holde styr på, men i romanens forløb opklares og bindes karaktererne sammen i en større enhed, og ingen informationer går tabte. Så når jeg lukker bogen efter endt læsning er der ingen brikker i puslespillet, som ikke har fundet sin bestemte plads. Portræt af døden starter i in medias res, hvor læseren indvies i en mands bevidsthed, og herefter til Rebekka Holms hverdag, hvor frygten og angsten lure om hjørnet. Romanens opdeling er meget læseværdig med korte afsnit, men ligeledes informativ i forhold til tiden som svinger mellem fortiden i 1979-1988, og til nutiden, der angives med dage.

Krimiens tematikker, er moderne og kigger på problemstillinger, som både er samtids- og samfundsrelevante med en forbløffende inddragelse af ikke kun sociale medier, men ligeledes den stigende tendens til enligheden og ensomheden, som er en del af singlelivet. De sociale medier og netdating er i dag en stor del af manges liv og pointen i, at ikke alt på den serverede og offentlige overflade, er som det ser ud til, men at man i stigende grad skal passe på sig selv. Karaktereren Finn Nyholm og indførelsen i hans nichehobby er ligeledes en vinkel til, hvor meget og mange mærkværdige tendenser, som udspiller sig i cyberspace – nok mere end, hvad de fleste af os er i stand til at opfatte. Portræt af døden fremhæver en virkelighed af i dag, hvor læseren skærmes og skånes for de mere ubehagelige og voldsomme scenarier, der ikke udmales, men til gengæld skaber et spændingsniveau, som får mig til at vende siderne ivrigt for, at komme nærmere forbrydelsernes mystiske veje.

Hans øjne havde et vanvittigt udtryk, hun kunne nærmest ikke genkende ham. Hun skreg panisk, der måtte da være nogle naboer, der vil kunne høre hende, og hun mærkede hans hænder lukke sig om sin hals. Han strammede til, det føltes, som om at struben blev knust, som om den smuldrede som et bolsje. Hun gispede højt og prøvede at sparke vildt med benene for at ramme ham…

Julie Hastrups krimier med Rebekka Holm i spidsen er alle meget spændende og læseværdige, hvor jeg finder spændingsfeltet højt kombineret med en let sproglighed, der flyder og fylder siderne med de mest spændende mysterier og forbrydelser, som jeg bliver inviteret med til at opklare. Jeg har dog i de tre forhenværende krimier manglet, at plottet som helhed blev bundet sammen, og hvor jeg har sat tilbage med en fornemmelse af tomhed, at nogle ender manglede at finde sine foreninger og givet mig en lidt skuffende følelse ved endt læsning. MEN i Portræt af døden er denne helhed fundet, og jeg har slugt krimien og ivrigt bladret siderne igennem, hvor det har været en umulighed at lægge bogen fra mig. Indførelsen i morderens bevidsthed, hvor de voldsomme og grusomme handlinger chokkerede mig underlæsningen, men giver samtidig krimien en dobbelt kontrast og dybde på spændingsniveauet. Romanen er ikke kun spændende, men ligeledes samtidssvarende og sætter eftertænksomheden i spil i brugen af cyberspace. Jeg glæder mig meget til endnu engang, at få fornøjelsen af, at følge Rebekka Holm i sine videre mysterier og afklaringer i hendes personlige intriger.
Featured image

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s